En ny italiensk producent er ved at lave en elektrisk hyperbil med 2.040 hk. Projektet udfoldes af blandt andre danske Jannik Voss Brogaard og en tidligere Fisker-investor.
Automobili Estrema er det fulde navn pรฅ en helt ny spiller pรฅ hyperbilsmarkedet. Mรฆrket er grundlagt af en tidligere Fisker Automotive-investor ved navn Gianfranco Pizzuto, der den 13. maj kunne prรฆsentere en konceptmodel af mรฆrkets allerfรธrste bil: Fulminea er en hyperbil af รธverste skuffe og skal produceres i nรธjagtig 61 eksemplarer. Salg og marketing skal danskeren Jannik Voss Brogaard, der tidligere har vรฆret ansat hos bรฅde Semler og My Garage i Danmark, stรฅ for. Det skriver Bilmagasinet.dk.
Deres bil gรธr en rรฆkke ting anderledes sammenlignet med konventionelle hyperbiler, og Estrema hรฅber, det kan give dem en fordel pรฅ det globale marked: Fรธrst og fremmest bruger bilen en kombination af solid-state batteri og superkondensatorer til at opnรฅ en relativt lav vรฆgt pรฅ omkring 1.500 kg.
Superkondensatorerne gรธr det muligt at udsende strรธm med stรธrre kraft end konventionelle elbiler, og det resulterer i 2040 hk. Desuden er kondensatorerne ogsรฅ langt mere egnede til at modtage al den strรธm, som regenerativ bremsning kan producere. Samlet set regner Estrema med, at batteripakken til Fulminea vil have omkring 500 Wh pr. kg.
Fulminea er endnu bare en model af trรฆ, og derfor er alle de vรฆrdier, Estrema prรฆsenterer, teoretiske. Alligevel lyder det lovende, nรฅr Pizzuto siger, at produktionsbilen kan ramme 200 km/t pรฅ under 10 sekunder. Topfarten pรฅ omkring 350 km/t er ogsรฅ langtfra bekrรฆftet, men er alligevel en del af de faktorer, der gรธr elbilen interessant.
Produktionen af solid-state-delen af batterierne er endnu et fremtidsprojekt. Estrema regner med at have en sรฅkaldt megawatt-produktion oppe at kรธre i lรธbet af nรฆste รฅr og vil til den tid ogsรฅ begynde at afprรธve bilens kunnen og sรฆtte vรฆrdier for acceleration, topfart, etc.
โVi sigter ikke efter at slรฅ rekorder, jeg har ikke tรฆnkt mig at sige, at vi er de hurtigste i verden, fordi sรฅ snart vi siger det, er der nogen der vil prรธve at slรฅ os. Men selvfรธlgelig vil vi fokusere pรฅ ydeevne. Den kommer nok til at kรธre over 300 km/t,โ siger en ingeniรธr til den digitale pressefremvisning af konceptet.
Vil underbyde de store mรฆrker
Automobili Estrema starter som vaskeรฆgte underdog: Mรฆrket er startet af Gianfranco Pizzuto og er finansieret af hans venner og familie. Det giver naturligvis nogle udfordringer, men tilfรธjer ogsรฅ en grad af frihed til, hvordan mรฆrket kan udbygge deres forretning. Estrema har en fordel over de mรฆrker, som tidligere har leget med idรฉen om solid-state batterier, herunder Toyota: Estrema er mindre, og behรธver ikke opretholde en kรฆmpemรฆssig masseproduktion af batterierne. Det, siger Pizzuto, er kernen til, at mรฆrket kan bruge den futuristiske batteriteknologi.
Men det betyder ikke, at Fulminea er sidste gang, vi ser Estrema pรฅ skรฆrmen:
โVi vil ikke vรฆre dem, der bare lancerer Fulminea, og sรฅ hviler pรฅ laurbรฆrerne. Vi vil udvikle den forretningsmodel, der lader os bygge en gigawatt-fabrik til solid-state-batterier. Vi elsker ogsรฅ biler, sรฅ vi lancerer nok endnu en bil, men lad os fรธrst se, hvor langt vi kan nรฅ med Fulminea,โ siger Pizzuto.
Vil kun bygge 61 biler
Den begrรฆnsede produktion giver, som fรธr beskrevet, gunstige forhold for, at Estrema kan tage nogle chancer, og afprรธve nogle teknologier. Men hvorfor har Pizzuto valgt, at mรฆrket lige prรฆcis skal bygge 61 biler? Pizzuto svarede, at det simpelthen er et privat hensyn:
โFordi jeg er en mรฆrkelig mand. Jeg var med til at grundlรฆgge Fisker, og jeg ville have bil #61. Jeg fik bil #61, og jeg er ogsรฅ fรธdt i 1961, sรฅ det er faktisk en slags yndlingstal. Det er desuden et passende tal for en bil, der koster over 2 mio. Euro at producere, og vi regner med at kunne klare produktionen pรฅ tre รฅr,โ siger Pizzuto, da han blev spurgt. โHvis jeg timer det rigtigt, kan jeg mรฅske nรฅ at fรฅ bil #61 igen!โ
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: