David Savage, der er underdirektør i det irske firma Geotab, hævder at have knust en kæmpe myte om elbilers batterier.
I en større undersøgelse fra revisionsfirmaet EY svarede 43 procent, at de holder sig væk fra elbilerne, fordi de frygter, at batteriet skal udskiftes. Men den frygt er ubegrundet, mener David Savage.
Han er underdirektør i det irske firma Geotab, hvor man har undersøgt 5.000 moderne elbiler og batteripakkerne i dem. Konklusionen er ifølge irerne ikke til at tage fejl af.
Elbilers batterier taber, hvad der i snit svarer til 1,8 procents kapacitet om året. Men det er, siger Geotab, kun i begyndelsen. Og det er faktisk en forbedring i forhold til en lignende undersøgelse fra 2019.
Her kom man frem til, at elbilernes batterier i de første år i snit taber 2,3 procent af deres kapacitet. På baggrund af det mener irerne at vide, at batterierne i moderne elbiler nu holder i 20 år eller mere.
– Tallene viser, at hvis batteriet holdes i orden, holder det komfortabelt længere end resten af bilen i de nyeste elbilmodeller og skal aldrig udskiftes, siger David Savage.
LÆS OGSÅ: Jakob langer ud efter 29-årig: Delte vanvidskørsel på TikTok
Hvor meget kapacitet batteripakkerne i elbiler taber i de sidste år af bilernes levetid, kan undersøgelsen dog ikke sige noget om. Antallet af biler med den alder er simpelthen for lille.
Geotab påpeger dog, at man ikke kan finde højere kapacitetstab i batteripakker fra elbiler med høje kilometertal. I hvert fald ikke når der sammenlignes med andre elbiler.
– Det burde være en kærkommen nyhed for udlejningsselskaber, fordi elbiler ikke mister deres værdi af at blive kørt, skriver Geotab.
Men ikke alle batterier er skabt lige. Og ikke alle batterier klarer sig lige godt, indrømmer David Savage. Batteripakkerne har det nemlig bedst i et mildt klima.
Ligesom det er bedst, hvis batteripakkerne er kølet ned af vand og ikke luft. Men allerede nu mener irerne, at bilisterne godt kan føle sig trygge ved at udskifte forbrændingsmotoren med en på strøm.
– Forbrugerne skal føle sig sikre på, at mange af nutidens elbiler er velegnede og omkostningseffektive til at erstatte flere forskellige forbrændingsbiler, siger David Savage.
På den anden side er det ikke nødvendigvis batteripakkerne, der er afgørende for elbilens værditab. Lige nu sprøjter bilmærkerne nye modeller ud i et rasende tempo.
Flere bilister har da også allerede bemærket, at deres biler i flere tilfælde er forældet efter seks måneder, fordi et facelift er sendt på gaden. Læs mere om den kritik her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!