Danskerne kรธber ikke udelukkende elbiler. Men for fรธrste gang nogensinde udgรธres hele top 10 pรฅ salgslisterne kun af elbiler.
Mobility Denmarks tal viser stor fremgang i elbilsalget herhjemme. Direktรธr Mads Rรธrvig ser tendensen, men nรฆvnte tidligere behov for โpiskโ til grรธn omstilling.
Salget af elbiler i Danmark fortsรฆtter med at stige markant. Nye tal fra Mobility Denmark for fรธrste kvartal af 2025 viser et salg pรฅ 24.540 elbiler.
Direktรธr Mads Rรธrvig kommenterer udviklingen, som han tidligere har haft markante holdninger til. Tallet er gรฅet op fra godt 15.000 i fรธrste kvartal 2024.
Mobility Denmark udarbejder lister over nyregistrerede personbiler. Listerne fordeles efter bilmodeller og giver et overblik over markedet. De viser en klar tendens over de seneste รฅr.
Antallet af elbilmodeller er steget fra 2023 til 2025. Det ses tydeligt pรฅ salgstallene for รฅrets fรธrste kvartal. Her udgรธr elbiler hele top ti listen over mest solgte modeller.
Mads Rรธrvig, administrerende direktรธr i Mobility Denmark, bemรฆrker den udvikling. Han mener ikke at have set noget lignende fรธr.
Elbilsalg og grรธn omstilling
Rรธrvig ser den nuvรฆrende udvikling som positiv for den grรธnne omstilling. Han udtrykker glรฆde over danskernes valg.
โ At flere danskere vรฆlger at kรธbe en elbil, er godt for den grรธnne omstilling, siger han.
โ Og vi er glade for, at vi ogsรฅ kan sรฆlge nogle af de biler, som vi har udviklet og produceret.โ Det viser en tilfredshed med bรฅde salg og omstilling.
Samtidig har Mads Rรธrvig tidligere udtrykt et andet synspunkt. Tilbage i 2023 talte han om behovet for mere end blot incitamenter. Han mente, at guleroden i form af lavere afgifter ikke var nok.
Dengang sagde han, at der skulle mere til. Danskerne skulle pรฅvirkes kraftigere til at vรฆlge elbiler. Det krรฆvede en form for pres.
โ Al begyndelse er som bekendt svรฆr. Der skal rettes ind, lรธd det fra Rรธrvig i marts 2023. Han uddybede sin pointe dengang.
Pisk nรธdvendig for fremtiden?
โ Gulerod er nok ikke lรฆngere nok. Der skal ogsรฅ en grad af pisk til for at fรฅ gang i den grรธnne omstilling,โ sagde direktรธren i 2023. Det stรฅr i kontrast til de nuvรฆrende hรธje salgstal.
De aktuelle tal fra 2025 viser dog, at danskerne i hรธj grad vรฆlger elbiler. Top ti listen for fรธrste kvartal bestรฅr kun af elbiler. Det indikerer en markant รฆndring i bilkรธbernes prรฆferencer.
Spรธrgsmรฅlet er, om udviklingen skyldes en รฆndret holdning hos kรธberne. Eller om markedsvilkรฅrene og modeludvalget nu er blevet mere attraktive.
Rรธrvigs tidligere udtalelser om โpiskโ indikerer, at meget af salget herhjemme er skabt af kunstigt gunstige forhold.
Bรฅde bilimportรธrernes interesseorgan og DI Bilbranchen har da ogsรฅ sagt, at man frygter for, at danskerne mister interessen, hvis politikerne โ som det i รธvrigt er planen โ skruer op for afgiften pรฅ elbilerne.
Billedet og lysten til elbiler er da ogsรฅ noget anderledes ude i resten af Europa. En optรฆlling fra bilmรฆrkernes europรฆiske sammenslutning viser, at kun 1,8 procent af den europรฆiske bilpark bestรฅr af elbiler.
Selv hvis man tรฆller hybridbilerne med, kan antallet af elektrificerede biler ikke sรฆtte sig pรฅ mere end 3,9 procent af markedet.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk