Fairchild Experimental Safety Vehicle (ESV)
Dette underlige køretøj var et eksperiment i at lave den sikreste bil. Det første, der fanger øjnene, er selvfølgelig den gigantiske kofanger, der ligner en hævet underlæbe. Bag kofangeren sad hydrauliske støddæmpere, der kunne absorbere energien fra sammenstød. Bilen er fra 1971 og havde også et “snedigt” periskop til at holde udkig med den bagfra kommende trafik. ESV havde dog også airbags, som jo sidenhen har vist sig at være en meget god ide.
Automatisk sikkerhedssele (Honda Civic)
Den automatiske sikkerhedssele var en måde at hjælpe dovne amerikanere med at få selen på, selvom de ikke gad. Ideen med en ‘lille hjælper’ er sådan set god nok, men selvom der var flere systemer, var de aldrig fuldt automatiske, og så røg ideen.
Hvad værre var, så gav de automatiske sikkerhedsseler ikke samme beskyttelse som gammeldags seler, da de hæftede i døren i stedet for i B-stolpen. Det betød, at selen var ubrugelig, hvis døren blev revet op – surt.
Gearknop/askebæger
I 20’erne var en bøsse, noget man skød med, og rigtige mænd de røg. Men ofte kunne det være et problem at slippe af med asken fra smøgen, så derfor fandt en snedig Geoge Gearløs på at lave et lille aksebæger i gearknoppen. Gearknoppen var lavet i messing, og kunne fås i flere farver – ideen var, at gearknop-askebægeret skulle lysne op i en hver kabine. På Bil Magasinet foretrækker vi dog vores biler uden røg, og vi kan godt lide ikke at rode med askebægrer, når vi skifter gear.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre