Det er slet ikke nødvendigt at trække en brænder. Elbiler klarer nemlig helt selv at slide dæk hurtigere ned, mener Michelin.
Elbiler slider på dæk. Også markant mere biler med forbrændingsmotor gør. Hos dækproducenten Michelin er man kommet frem til, at elbiler slider dæk markant hurtigere ned.
Helt konkret lyder vurderingen fra Michelin, at elbilerne øger sliddet på dækkene med mindst 20 procent i forhold til tilsvarende benzin- og dieselbiler.
– Selv om det ikke er strengt videnskabelige test, så indikerer de, at nogle typer af dæk på elbiler slides mere end 20 procent hurtigere end på en fossilbil, siger Marika Hofflund, nordisk direktør i Michelin, til Motor-magasinet.
En tendens som branchen kan genkende, forklarer mediet.
Når elbiler slider mere på dækkene, skyldes det dog ikke kun, at de er tungere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Sliddet på ‘det sorte guld’ hænger også sammen med måden elbiler bremser på.
Når elbiler bremser, regenerer de typisk energi. Altså fører lidt strøm tilbage i batteriet. Det stresser dækkene yderligere. Det samme finder man ikke i almindelige diesel-og benzinbiler.
Hos FDM er man dog ikke meget for at bekræfte Michelins konklusion. Interesseorganisationen skyder i stedet skylden på et eventuelt højere dækslid på elbil-ejerne selv.
Det drejer sig, siger FDM, om den måde elbil-ejerne kører bil på. De, altså el-bilisterne, udnytter ganske enkelt elbilens oftest langt flere hestekræfter.