De har fået lov. Alligevel siger langt de fleste af Danmarks 98 kommuner nej til at indføre de nulemissionszoner som træder i kraft 1. januar 2025.
Langt de fleste kommuner afviser at indføre nulemissionszoner i den nærmeste fremtid. Blandt har en kommune som Odense sagt klart nej. Læs mere om det her.
En undersøgelse foretaget af MobilityWatch viser, at ud af 45 adspurgte kommuner, har 39 kommuner afvist at implementere nulemissionszoner inden for de næste tre år. Seks kommuner er uafklarede, mens ingen har konkrete planer om at etablere zonerne.
Samtidig viser en anden rundspørge, at halvdelen af danskerne ikke kan se meningen med disse meget restriktive zoner.
Hverken Aarhus eller København, som ellers har ytret interesse for nulemissionszoner, deltog i undersøgelsen. København har planer om en zone i middelalderbyen, mens Aarhus overvejer det som en del af en grøn mobilitetsplan. Odense har derimod droppet idéen.
Undersøgelsen viser dog, at fire kommuner forventer at etablere nulemissionszoner inden 2030.
LÆS OGSÅ: Den dyreste Pagani nogensinde er blevet solgt
Muligheden for at etablere nulemissionszoner opstod efter et folketingsflertal gav kommunerne lov til at etablere en zone i et afgrænset område i en treårig forsøgsperiode.
Selvom der ikke er bred opbakning til nulemissionszoner i Danmark endnu, er de på vej flere steder i udlandet. Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, mener, at forhandlere bør være opmærksomme på udviklingen, da zonerne kan påvirke bilsalget og folks valg af drivkraft.
Erfaringer fra miljøzoner i de største byer, hvor ældre dieselbiler uden partikelfilter er forment adgang, viser, at regulering af trafikken kan påvirke forbrugernes adfærd.
Der er dog ingen tvivl, om at regeringen ønsker at gøre det mere besværligt at være bilist i Danmark. I hvert fald bilist med et frit valg. For nylig meldte skatteminister Rasmus Stoklund (S) ud, at han vil gennemtvinge en ny lov elbiler. Det vil han se på allerede i foråret 2025.