Det skal være slut med E10-benzin og biodiesel. I hvert fald hvis det står til det tyske parti De Grønne. I stedet skal afgrøder kun bruges til fødevare.
Det tyske parti De Grønne vil udfase E10-benzin og forbyde brugen af biodiesel. Forslaget fremsættes af den tyske miljøminister, Steffi Lemke, der repræsenterer De Grønne.
Begrundelsen er, at landbrugsafgrøder udelukkende bør anvendes til produktion af fødevarer.
E10-benzin, der indeholder op til 10 procent bioethanol, har været standarden i flere lande, herunder Danmark siden 2020.
Men i Tyskland ønsker De Grønne nu at forbyde både E10 og biodiesel, oplyser Autobild.
Baggrunden er, at biobrændstoffer fremstilles af afgrøder som majs, sukkerrør og raps samt rester fra landbrugs- og fødevareindustrien, som ifølge De Grønne burde bruges til at brødføde mennesker i stedet for at fungere som energikilde.
I 2021 blev otte procent af verdens landbrugsjord anvendt til at dyrke biobrændstoffer, en stigning fra fem procent i 2018.
De Grønne argumenterer for, at denne udvikling skal stoppes. Miljøministeriet under Steffi Lemke arbejder derfor på et lovforslag, der vil reducere og i sidste ende eliminere reduktionsforpligtelsen for biobrændstoffer i Tyskland.
Nuværende regler kræver en reduktion af drivhusgasser på otte procent. Men blev skal reduceret til 2,3 procent i 2024 og helt fjernes inden 2030.
Forslaget møder dog modstand fra andre dele af regeringen. Transportministeriet, ledet af Volker Wissing fra FDP, har kritiseret initiativet for at være i direkte modstrid med klimamålene.
– Foranstaltningen ville føre til en betydelig stigning i CO2-udledningen i transportsektoren og er derfor i modstrid med den føderale regerings erklærede mål om at opfylde klimabeskyttelsesmålene, udtaler en talsmand fra Transportministeriet.
Den tyske bilistorganisation ADAC og andre kritikere deler bekymringen. De Grønne beskyldes for ikke at tilbyde et klart alternativ til, hvordan transportsektoren skal kompensere for det stigende behov for brændstof uden biobrændstoffer.
Debatten er dermed blevet en central politisk kampplads i Tyskland, hvor De Grønne forsvarer deres forslag med fokus på globale fødevarebehov, mens modstanderne advarer om konsekvenserne for klima og transport.