Porsche 959S – 340 km/t.
Den afgjort denne artikels alderspræsident. Men det kan ikke tage noget fra 959. Den var, da den kom frem i 1986, enhver Porsche-tilhængers våde drøm. Egentlig var den bygget for at deltage i Gruppe A-rally, men da Porsche var klar med bilen, havde FIA allerede lukket serien ned. Det avancerede firehjulstræk og de 450 hestekræfter gik dog på ingen måde til spilde.
Porsche valgte nemlig at stille til start med bilen i verdens hårdeste rally-løb, Paris-Dakar, som den vandt i 1985. Modellen 959S var udstyret med større turboladere ydede derfor 508 hestekræfter – nok til en topfart på 340 km/t.
Porsche 918 Spyder – 345 km/t
Og det med taget nede! Ja, Porsche 918 Spyder er på alle måder en vanvittig vogn. Det var også på 918’eren, at vi for første gang så en bilfabrikant sådan for alvor gøre brug af hybridteknologien – i hvert fald når det kommer til hyperbiler. Den 4,5-liters V8’er gør den kulfiber-opbyggede tysker i stand til at gå fra 0 til sin topfart på under ét minut.
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Edition – 350 km/t
Ja, vi ved det. Navnet på denne Mercer er næsten absurd langt. Men det kan ikke tage præstationerne fra den. Nærmere tværtimod. Men så igen når man er opkaldt efter en legendarisk Formel 1-chauffør, så skal der virkelig også være noget om snakken.
Hvilket der er. McLaren-samarbejdet gør den vilde Mercedes i stand til at ramme 350 km/t. Og ja, det er tophastigheden uden forrude. Sådan én er bilen nemlig født helt uden.