Det er slut. Efter seks รฅr har Bugatti produceret den sidste Chiron. De sidste tre biler er en hyldest til en person, som stod mรฆrkets grundlรฆgger sรฆrligt nรฆr.
Ikke mange ved det. Men Bugatti Chiron er faktisk allerede en hyldest til en Bugatti-ansat. Nemlig monegaskeren Louis Chiron som kรธrte Le Mans og testkรธrsler for Bugatti under grundlรฆggeren, Ettore Bugatti. Og nu gรธr Bugatti det altsรฅ igen. Det der med at hylde fortiden.
De sidste tre Chiron-modeller nogensinde fรฅr nemlig et ekstra navn efter Ettore Bugattis รฆldste datter, Lโรbรฉ. Alle tre biler: รฉn almindelig Chiron og to Sport-modeller โ lakeres sorte med guldstafferinger. Ligesom Lโรbรฉ Bugattis underskrift er pรฅ undersiden af bilens gigantiske hรฆkvinge.
I kabinen er mรฆrkets gadebilshistorie broderet pรฅ dรธrsiderne, mens stole, indstrumentbord og rat er holdt i asymetriske farver. Her er bรฅde Bugatti-blรฅt, en nuance af Fabricca Blu, cremehvidt og kulfiber-sort.
Motormรฆssigt er der ikke ekstra power at hente. Men Chiron-modellen har heller aldrig manglet potents. Den 8-liters W16-motor leverer med sine firedobbelte turboer vanvittige 1.500 hestekrรฆfter og 1.600 Nm. Mens der i Chiron Super Sport 300+ er hundrede hestekrรฆfter mere.
Det tog Bugatti 6 รฅr og et ejerskifte at bygge de 500 biler. Rygtet vil dog allerede nu vide, at mรฆrket er i fuld gang med at udvikle Chirons aflรธser. Den fรธrste elektrificerede Bugatti nogensinde. Og ja, den beholder W16-motoren.
Klik โNรSTE SIDEโ for at bladre i billederne af den sidste Chiron nogensinde
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk