Det er slut. Efter seks år har Bugatti produceret den sidste Chiron. De sidste tre biler er en hyldest til en person, som stod mærkets grundlægger særligt nær.
Ikke mange ved det. Men Bugatti Chiron er faktisk allerede en hyldest til en Bugatti-ansat. Nemlig monegaskeren Louis Chiron som kørte Le Mans og testkørsler for Bugatti under grundlæggeren, Ettore Bugatti. Og nu gør Bugatti det altså igen. Det der med at hylde fortiden.
De sidste tre Chiron-modeller nogensinde får nemlig et ekstra navn efter Ettore Bugattis ældste datter, L’Ébé. Alle tre biler: én almindelig Chiron og to Sport-modeller – lakeres sorte med guldstafferinger. Ligesom L’Ébé Bugattis underskrift er på undersiden af bilens gigantiske hækvinge.
I kabinen er mærkets gadebilshistorie broderet på dørsiderne, mens stole, indstrumentbord og rat er holdt i asymetriske farver. Her er både Bugatti-blåt, en nuance af Fabricca Blu, cremehvidt og kulfiber-sort.
Motormæssigt er der ikke ekstra power at hente. Men Chiron-modellen har heller aldrig manglet potents. Den 8-liters W16-motor leverer med sine firedobbelte turboer vanvittige 1.500 hestekræfter og 1.600 Nm. Mens der i Chiron Super Sport 300+ er hundrede hestekræfter mere.
Det tog Bugatti 6 år og et ejerskifte at bygge de 500 biler. Rygtet vil dog allerede nu vide, at mærket er i fuld gang med at udvikle Chirons afløser. Den første elektrificerede Bugatti nogensinde. Og ja, den beholder W16-motoren.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af den sidste Chiron nogensinde