Annonce:

De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 3

I artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er anden del

Annonce:

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

LÆS OGSÅ: HER FINDER DU MYTERNE DEL 1 OG 2

Henover fem onsdage afslører Boosted Magazine 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tredje omgang myteaflivning begynder med en godt, gammeldaws ‘salgstrick’

Foto: Negative Space/pexels.com

MYTE 11 – HK SÆLGER BILER, NM VINDER RACERLØB
Mytens oprindelse finder vi hos den afdøde Carroll Shelby, ham med den legendariske AC Cobra. I dag er det diesel-ejere, der holder liv i løgnen for at få deres biler til at lyde hurtigere, end de egentlig er.

Moment er godt, og det gør det sjovere at køre i det daglige. Men hvis myten var god nok, burde racerbiler med lavt moment ikke være meget værd på racerbanerne. En Formel 1-bil har eksempelvis ikke monster-meget moment, til gengæld tager den vanvittigt mange omdrejninger og har mange hestekræfter.

En lynhurtig gearkasse og en kompetent chauffør vinder altid over de fleste moment-færger.


 

MYTE 12 – CHIPTUNING GIVER EKSTRA HK I BILER UDEN TRYK
Det korte svar er: NEJ! Folk, der påstår, at deres VW Golf IV 1.4 har fået 75 hestekræfter af en ‘chippet’ motorstyrring, aner ikke, hvad de fabler om.

Bortset fra enkelte fabriks-begrænsede biler (som Volvo V70 2,4 med 140 hk) er der ikke mere end et par procents effektforøgelse at hente i en chiptuning til biler med sugemotor. Til turbobiler er chiptuning derimod en anderledes positiv snak.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

MYTE 13 – SMALLE DÆK ER DET BEDSTE VALG I REGNVEJR
Smalle dæk er bedre i sne og på underlag af grus, fordi de bedre kan få at i fast underlag, der ligger nedenunder.

Responsiv Iframe

Men når det kommer til asfalt, som de fleste biler trods alt kører på, så er et bredere kvalitetsdæk det bedste – også på et vådt underlag.

Derfor kan det også være en idé at køre på sommerdæk om vinteren – forudsat at du aldrig bevæger dig ud af garagen, når det er spejlglat – selvfølgelig. For i sådan en situation er det smallere, vinterdæk vejen frem.

Besøg vores annoncør:

MYTE 14 – DU BEHØVES IKKE VARME DÆK OP OM SOMMEREN

Nogle har måske fortalt dig, at du slet ikke behøver at varme dækkene op før et 402 meter-ræs, når der er godt med varmegrader i luften. Hold kæft, noget sludder, bør du svare igen.

Det er nemlig altid en god ide at varme det sorte guld op. Hvis bilen ikke har kørt i noget tid, er dækkene ikke varmere end luften. Så hvis der er 28 plusgrader i luften, er dine dæk af cirka samme temperatur.

Ved en god ‘brænder’ smelter noget af gummiet, og det giver en klisteret overflade, der er godt for grebet i asfalten. Og det skal du altså bruge for at komme bedst muligt og hurtigst afsted.

Dermed ikke sagt at du bare skal brænde igennem i 20-30 sekunder, for dæk kan faktisk godt smelte så meget, at de mister deres evne til at gribe i asfalten. Det er altså en balancegang mellem den perfekte burnout og ren idioti.

MYTE 15 – STORE FÆLGE GIVER MERE PRÆCISE SPEEDOMETER-TAL
Det er korrekt, at fælge og dæk med større rullediameter end standardmålene fra fabrikken vil gøre, at speedometeret viser lidt lavere tal end normalt.

Men alle biler er bygget til at vise fem til ti procent for meget på speedometeret. Så i virkeligheden bliver dit speedometer bare mere præcist.

Hvis du monterer giga-fælge som på BMW 7’eren herover kan speedometeret selvfølgelig sagtens vise for lidt. Men det er stadig kun en lille smule.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også