Annonce:

DEBAT: Biler i byerne bliver for de rigste, mener Søren

Det røde bystyre i København er i realiteten ikke deres ansvar bevidst, når de inden 2030 får lavet hovedstaden om til noget, hvor kun de rigeste kører bil, mener Søren Hansen.

Annonce:

Der florerer en ret velbegrundet mistanke om, at Københavns røde bystyre i realiteten ikke er særligt socialt bevidst.

Snarere vil man tækkes den velhavende cafe-latte-drikkende befolkningsgruppe, for hvem industri og landbrug er noget snavs, og som ingen indsigt har i hvor vores velstand og velfærd rent faktisk kommer fra.

Politikerne på Rådhuset har nu et brændende ønske om at forbyde alle benzin- og dieseldrevne køretøjer (herefter ”fossilbiler”) inden for kommunegrænsen allerede fra 2030 og fremefter.

Derefter skal alle køre i elbiler og nyde den rene luft og tilstanden af ”CO2-neutralitet” som man dog ikke rigtigt kan mærke fysisk – men kun som en god fornemmelse i maven).

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

LÆS OGSÅ: Klistermærke skal forhindre brand i Audis elbiler

Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisionsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjødt.

En lidt mærkelig konstellation, vi så forleden, at revisionsfirmaer måske ikke er de bedste til at vurdere grøn omstilling, og advokaten kan vel bare bidrage med at sikre, at kommunen ikke ender i retten. Men rapporten er nu udkommet, og det er interessant læsning.

Rapporten indleder med at gøre status på elbilerne i dag:

I 2023 kørte 9 procent af personbilerne i både København og i resten af hovedstadsområdet på el. Vi forventer, at hvis der ikke vedtages nye tiltag fra politisk hold, stiger andelen til 32% i 2030 og til 54% i 2035.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Der går længere tid, før dele af godstransporten omstilles til el. Mens varevogne, ligesom personbiler, er godt i gang med omstillingen, er andelen af lastbiler på el i dag fortsat tæt på 0 procent. Vi forventer, at andelen vil være omkring 4% i 2030 og 20% i 2035.

Andelen af lastbiler på el er som bekendt tæt på nul, fordi der ikke rigtigt eksisterer nogen, og det er rasende uøkonomisk for en vognmand at satse på dem.

Rapporten bringer et kort, der viser situationen rent geografisk. Her ser man, hvordan Frederiksberg Kommune naturligvis må med på totalforbuddet, omringet af København, som den jo er.

De to kommuner kaldes ”Centralkommunerne”. Der tales så om “Omegnskommunerne”, der udgør bæltet omkring København, og herefter “Andre Hovedstadskommuner”, der ligger længere væk. Men hvorfra mange har deres regelmæssige ærinder i hovedstaden.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Et totalforbud vil derfor formentligt indebære ekspropriation, hvorefter bilejerne vil være berettigede til erstatning, mens en nulemissionszone muligvis kan sno sig udenom.

Størstedelen af rapporten beskæftiger sig imidlertid alligevel med totalforbuddet, da det er den eneste model, der sikrer en fuld udfasning af den fossile vejtrafik i 2030.

Rapporten er helt på det rene med, at der her er tale om drastiske tiltag:

Et forbud mod fossil vejtrafik i centralkommunerne i 2030 er i trafikal sammenhæng et meget vidtgående tiltag, som kan føre til store ændringer i trafikken. Forbuddet påvirker både”:

  • Beboere i centralkommunerne, som i praksis ikke længere kan eje en fossilbil. Fossilbilejerne må enten skifte til elbil eller fravælge bilejerskabet.
  • Beboere uden for centralkommunerne, som ikke længere vil kunne køre til centralkommunerne i deres fossilbil. Det øger deres incitament til at købe elbil eller fravælge bilejerskabet helt, og derfor påvirker forbuddet også trafikken uden for centralkommunernes grænser.

Rapporten gætter derefter på en vis nedgang i antallet af ”personture i bil”, hvor der tales om 1-16%. Det er jo noget usikkert. Så når vi til lastbilerne.. Det fulde indlæg kan læses her.

Søren Hansens indlæg er første gang bragt på klimarealimse.dk den 28. august 2024.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bemærk: Ovenstående artikel er et debatindlæg, der ikke er skrevet af Boosted-redaktionen.

Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler