Finn Olesen har siden 1998 prรธvet at rรฅbe politikerne inde pรฅ Christiansborg op. Han mener nemlig, der er noget helt galt med bilafgifterne herhjemme.
โTil de stigende brรฆndstofpriser, der blev debateret i div grupper, synes jeg lige, at jeg vil knytte et par ord.
For afgifterne er helt ude af proportioner, da de er steget 1.300 procent i forhold til rรฅolie-tรธnde-prisen henover รฅrene.
Os der kรธrer fossilbil fรธler, vi nu via afgifter betaler for de tunge elbilers slid. Der lรฆgges 4 millioner ton asfalt รฅrligt pรฅ danske veje. Noget der med elbilerne vil stige til det dobbelte, nรฅr de engang dominerer.
Danmark har 74.784 km asfalterede veje, heraf 3.835 km. Der udledes ca. 25-30 kg CO2 pr. tons produceret asfalt.
LรS OGSร : Hacker har opdaget hemmelig Tesla-funktion
Og sรฅ er der benzin- og dieselbilerne, og det de nu kรธrer pรฅ og kommer til at kรธre pรฅ. Der findes grรธn benzin og diesel, der skรฅner miljรธet. Bl.a. GTL-diesel.
Porsche har ogsรฅ opfundet en CO2- og svovl-neutral benzin. Hvorfor er de variationer ikke afgiftsreduceret?
GTL-diesel er sรฅ rent, at bilsynehallernes udstyr nรฆrmest ikke kan mรฅle andet end ren luft. Alligevel er der kun 50 GTL-standere i Danmark. Og det er en krone dyrere pr. liter end almindelig diesel.
Nye dieselbiler er bogstaveligt talt sรฅ gode, at det der kommer ud af udstรธdningen, er renere end det den suger ind.
Jeg fรธler, Lars, Dan Jรธrgensen og andre i regeringen ikke prioriterer bilparkens ve og vel rigtigt men mere andres forgodtbefindende. Mรฅske kunne fagfolk komme med deres besyv og beviser for hvilken satsning og vej vi bรธr strรฆbe efter.
LรS OGSร : DEBAT: Frands vil straffe slukkede baglygter hรฅrdere
Personligt beholder jeg min benzinbil, til den er slidt helt ned. Det er fint med dem, der vil kรธre elbil, jeg skal bare ikke betale for det med hรธjere afgifter.
Jeg har siden 1998 kรฆmpet med ministerier om en mere fair afgiftsordning uden vรฆgt/ejerafgift. Men hvor der betales efter forbrug via et tillรฆg pรฅ f.eks. 1 krone pr. ltr., kW eller lignende.
Sรฅ betaler sรฆlgeren for de 50.000 kilometer, han slider vejene med om รฅret. Mens sรธndagsbilisten betaler for de 2.000 kilometer, hun kรธrer.
Igen vil jeg afslutningsvis pรฅpege, at jeg intet har imod elbiler. Faktisk pรฅtรฆnker jeg at kรธbe en Citroรซn e-C3 eller lignende i den stรธrrelse, nรฅr min egen bil stรฅr over for en udskiftning.
Dan Jรธrgensen dog stikker halen mellem benene, nรฅr han konfronteres med mine spรธrgsmรฅl. Der bliver ikke taget hensyn til almindelige borgeres รธkonomi. Men heldigvis er der udsigt til elbiler under 200.000 kroner.
Oven pรฅ mine ord er det mere regel end undtagelse, at isรฆr elbil-fanatikere vil komme med angreb og spรธrgsmรฅl om kilder, teknik osv.
Jeg kan svare det samme mange gange, og endda til de samme personer flere gange. Derfor lader jeg disse ord stรฅ her, og sรฅ mรฅ Google vรฆre din ven.โ
Finn Olesen, Fredericia
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Vil du vรฆre med?
Har du noget pรฅ hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan vรฆre interessant for andre? Sรฅ send et debatindlรฆg til Boosted-redaktionen pรฅ boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.