EU har besluttet sig for, at man kun kan redde klimaet, hvis alle kører rundt i elbiler. Men det er et cirkus, skriver Erling Pedersen i dette debatindlæg.
“Juntaen i Bruxelles har besluttet sig for, at for at redde Jordens klima, er det nødvendigt, at alle i EU kører i elbil. Som følge heraf må der ikke sælges benzin- og dieselbiler i EU efter 2035.
Desuden har juntaen stillet krav til bilproducenterne om maksimal CO2-udledning fra 2025. Kravet gælder som et gennemsnit for de biler, fabrikken producerer.
Overholdes kravet ikke, vanker der store bøder. Alene VW risikerer en bøde for året 2025 på 15 milliarder kroner. Da det er teknisk umuligt at overholde kravene for benzin- og dieselbiler, er det nødvendigt også at fremstille nogle elbiler, som kan tælle med i statistikken.
Men desværre er der ikke mange, som vil købe elbilerne. Det gælder specielt i de store lande Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien.
I januar 2024 var fordelingen af solgte biler i EU 85,2% benzin og diesel og 10,9 % el. Derfor må sidstnævnte sælges med tab. Tab som fabrikkerne så må hente ind på kunstigt høje priser på benzin- og dieselbiler. Det gør det nærmest umuligt for europæiske fabrikker at konkurrere med Kina.
LÆS OGSÅ: Bilgigant truer med at sælge benzin- og dieselbiler igen
En elbil på gaden koster betydeligt mere end en benzin- eller dieselbil på trods af, at staten giver meget større tilskud, og benzin- og dieselbilerne betaler et skjult tilskud til batteri-bilerne.
Mange har sagt, at de våde drømme om den grønne omstilling aldrig bliver til noget, for når befolkningen opdager, hvor meget den vil koste, så sætter de hælene i. De har utvivlsomt ret. Hvis vi blev spurgt!
Men det gør vi ikke. Regningen bliver listet ind som tilskud fra staten og som tab i statsejede selskaber, og pengene hentes ind over skatten. De omkring 60 milliarder, der skal bruges til forstærkning af elnettet, bliver hentet ind over elregningen. Vi opdager det først, når regningen kommer, og så er det de færreste, der ved hvorfor.
Det mest groteske er, at elbilen er rigtig skidt for CO2-regnskabet, fordi den i praksis kører på el produceret på fossile brændsler.
Men nu har juntaerne i Bruxelles og på Christiansborg jo besluttet, at sådan skal det være, så må det jo gennemføres. Uanset prisen.”
Debatindlægget er første gang bragt på klimarealisme.dk 9.marts 2024.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.