Annonce:

DEBAT: Frands vil straffe slukkede baglygter hårdere

Det er snart sagt ligegyldigt, om det er mørkt, eller om solen står lavt på himlen. For mange bilister glemmer lyset i baglygterne, mener Frands Egertsen.

Annonce:

Problemet er ret så stort, når vi går mod de mørkere tider, eller på dage, hvor solen står lavt på himlen. Men også når det er gråt, tåget, med snevejr eller på anden måde usigtbart vejr.

Bilerne forsvinder i skyggerne, særligt dem i sorte, grå eller mørke farver. Men folk kører stadig rundt uden at have lyset tændt.

Problemet er der også, når man holder for rødt lys uden at have foden på bremsen. Så er der ingen baglys/bremselys. Måske er bremselyset endda defekt. Så har vi virkelig et problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Jeg kan ikke opfordre nok til, at der bliver grebet meget hårdt ind over for disse forseelser. For jeg ser mange gange biler, der kører uden lys i baglygterne, dem der ikke blinker ved vognbaneskift eller ikke kan finde ud af at blinke i god tid, når der skal drejes.

LÆS OGSÅ: Bilist får 1.000 kroner i bøde for Danmarks mindste fejl

Hvis man er heldig, blinkes der i det sekund bilisten selv drejer på rattet. Ellers sker det slet ikke. Det er hovedrystende.


Det er det samme med trailere. Dem kan man heller ikke se, hvis lyset på bilen ikke er tændt. Anhængeren er derfor usynlig.

Jeg har flere gange oplevet, hvordan det er gået rigtig galt. Endda med fodgængere på vej over et fodgængerfelt. De – altså fodgængerne – er lige ved at blive klippet/kørt ned, fordi man for sent opdager, at en bil uden lys på holder stille.

Så er man jo nødt til at trække uden om for at undgå bilen og opdager måske for sent damen i fodgængerfeltet. Uha, uha.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hvorfor skal EU bestemme den slags, og dermed gøre en ellers udmærket lov i Danmark ugyldig? Før kunne bilisterne nemlig godt finde ud af at køre med lyset tændt, også i baglygterne.

LÆS OGSÅ: DEBAT: Daniel vil forbyde store biler – “Må ikke være større end en Peugeot 208”

Jeg har haft kontakt til flere forskellige trafikministre, politikere, bilimportører, Rådet for Sikker Trafik m.v. for at foreslå ændringer og kampagner.

Responsiv Iframe

Typegodkendelserne på disse biler skal tilbagekaldes og først tilbagegives ved et periodisk syn, når lyset er tilbage. Selv politiet har glemt alt om det. Desværre får jeg det samme dårlige svar hver gang: “Sådan er reglerne”.

Ja, men så må reglerne laves om! Og det kan kun gå for langsomt! Selv kører jeg med et skilt i bagruden, hvor der står: “Se nu at få tændt det lys for din og min skyld, tak!”

Jeg håber, at dette kan give stof til eftertanke. Og at samtlige bilimportører, medier og politiet vil støtte op om forslaget. Og især kørelærerne, der skal lære folk i dette land at køre bil.

Besøg vores annoncør:

Frands Egertsen

Bemærk: Ovenstående artikel er et debatindlæg, der ikke er skrevet af Boosted-redaktionen.

Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.

Debatindlæg
Debatindlæg
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie, og vi bringer gerne debatindlæg fra læsere, som har noget på hjerte indenfor bilbranchen eller den danske bilkultur. Send dit indlæg til boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også