Annonce:

DEBAT: Loven om vanvidsbilisme har for MANGE ofre, siger direktør

I et debatindlæg bragt i Jyllands-Posten mener Autobranchens direktør, at den er helt galt med loven mod vanvidsbilisme. 

Annonce:

Siden 31. marts 2021 har 2 km/t kunnet koste dig både din bil og dit kørekort. At blive taget med 101 km/t i en 50-zone eksempelvis er nemlig nok til at blive dømt for vanvidskørsel.

Desværre er konsekvens for mange helt ude af proportioner, mener direktør i Autobranchen Danmark Gitte Seeberg. I et debatindlæg, som er bragt i Jyllands-Posten, påpeger direktøren hvordan loven både kan og vil gå ud over mange andre end bilisten selv.

LÆS OGSÅ: Forsker kritiserer vejbump til 1 mio. kr. – “Det er ALT for dyrt”

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Gitte Seeberg mener, det er helt fair, hvis en 18-årig bliver taget for vanvidskørsel og som konsekvens må se sin egen bil beslaglagt og i sidste ende måske konfiskeret. Den 18-åriges egen bil vel at mærke. Ikke alle mulige andres. Som eksempelvis en leasingbil.

For lovgivningen er i udgangspunktet helt ligeglad med, hvem der ejer bilen. En uskyldig tredjepart kan altså sagtens ende i økonomisk ruin på grund af én bilist handling.

Det er lovgivningen ligeglad med. Dermed kan den mest alvorlige økonomiske straf – altså at få konfiskeret bilen – ende med at gå til én, der slet ikke er involveret i den vanvittige kørsel, og som kan have været helt uvidende om den, lyder det fra Gitte Seeberg.

Kan ikke svare efter 2 år
Direktøren påpeger desuden, at der i regeringsgrundlaget for den SVM-regering, der tiltrådte i december sidste år, står, at man vil skærpe indsatsen mod vanvidskørsel.

Hvordan det kommer til at udspille sig, ser jeg frem til at følge, men samtidig vil det også være på sin plads samtidig at revidere lovgivningen, så nogle af de minusser, som den desværre også har, bliver justeret.  

Læs mere efter videoen:

For virkeligheden er, at man dermed straffer nogen, der er uden ansvar. Lovgivningen bør i stedet gå efter at ramme vanvidsbilisten specifikt og omvendt hjælpe f.eks. virksomheder med at forebygge vanvidskørsel fra deres ansatte eller kunder, skriver Gitte Seeberg.

Samtidig efterlyser direktøren et svar på, hvordan virksomheder bedst sikre sig mod vanvidskørsel. Det kan regeringen nemlig ikke svare på. Selvom det ved at være to år siden, loven blev indført.

 

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Bemærk: Ovenstående artikel er et debatindlæg, der ikke er skrevet af Boosted-redaktionen.

Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.

Debatindlæg
Debatindlæg
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie, og vi bringer gerne debatindlæg fra læsere, som har noget på hjerte indenfor bilbranchen eller den danske bilkultur. Send dit indlæg til boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X