VW viser de første koncepttegninger bag ‘Trinity’ – flagskibet der endegyldigt skal gøre elbiler bedre end benzinbiler.
Kigger du på VW’s seneste udvikling inden for elbiler, så er det svært ikke at blive imponeret. Mærket har i løbet af få år udvidet udvalget af elbiler markant, og der er endnu flere på vej. Udvider man blikket til hele VW’s koncern, er målet soleklart: VAG vil være førende inden for elbiler. Det skriver Bilmagasinet.dk.
Project Trinity er navnet på det elbilprojekt, der skal indfri drømmen om en elbil, der kan køre så langt og tanke så hurtigt som en benzinbil. Projektet udføres under VW, der vil bygge bilen på deres egen fabrik i Wolfsburg senest i 2026, og desuden revolutionere produktionsprocessen på førnævnte fabrik undervejs. Det var i hvert fald, hvad VW sagde, da de viste den første skitse af projektet.
‘Tank’ el på ingen tid
Har du overvejet en elbil til hverdagen, ved du, at der hovedsageligt er to udfordringer: Rækkevidden og den efterfølgende ladetid er problematiske på længere ture, hvor ladestop skal planlægges nøje. Købet forudsætter typisk også en hjemmemonteret ladeboks, men hvis Trinity bærer frugt, så er alt dette fortid.
VW sigter nemlig efter, at Trinity kan oplade med nok hastighed til at tangere fossilbiler. Dertil kommer også en forbedret rækkevidde i en pakke, der på papiret har potentiale for at være et kompromisløst alternativ til fossilbilen.
Hvad betyder ‘Trinity’?
På simpelt dansk betyder ‘Trinity’ treenighed. Project Trinity er således opbygget omkring tre kernekoncepter, der skal sikre, at bilen er bedre og mere moderne end konkurrenterne. Første punkt på denne dagsorden er et genopbygget elektronisk platform, med nytænkt infotainment og en potentiale for automatisk kørsel i op til niveau 4, hvor bilen kan køre helt uden din hjælp.
Punkt to er en helt ny leveringsstruktur, der gør det billigere for VW at bygge biler. Én af de drivende koncepter i dette punkt er on-demand ekstraudstyr, som er pioneret hos VAG af Audi. Rationalet er, at produktionen i effekt er langt mindre kompleks med færre varianter, ikke-standard ekstraudstyr, med mere, hvilket strømliner processen.
Det sidste punkt er mere praktisk: Produktionsanlægget i Wolfsburg skal arbejde med nye, intelligente strukturer, når Trinity skal masseproduceres.
“På den måde bliver vores produkt en tidsmaskine”
Det sagde Ralf Brandstätter i en kommentar til det automatiske køresystem, der skal kunne styre Trinity. Målet er, at systemet kan spare føreren den tid, vedkomne ellers ville bruge på at køre, og således ‘skabe tid’.
Ved lanceringen kommer Trinity dog ikke til at være en fuldautomatisk bil. I stedet er den bil, der lanceres i 2026, beredt til niveau 2+ af automatisk kørsel, der allerede nu findes hos blandt andre VW, Tesla og Kia: En kommunikation mellem vognbaneassistent med følgefunktion og adaptiv fartpilot fritager førerens hænder og fødder i begrænsede tidsrum, hvor bilen i praksis kører selv.