Annonce:

Den næste Audi RS6 mister sin brutale V8-motor

Det bliver ikke til nogen 4-liters V8-motor med dobbelte turboer i den næste Audi RS6, som faktisk slet ikke kommer til at have det navn.

Den næste Audi RS6 må klare sig uden den velkendte V8-motor. Ændringen skyldes primært Audis nye navngivningsstrategi, hvor lige tal reserveres til elbiler, og ulige tal er modeller med forbrændingsmotor.

Den nye Audi A6, S6 og den kommende RS6 er altså kun elbiler. Det bruger tyskerne dog også som en undskyldning til at hælde den 4-liters V8-motor ud af modelprogrammet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Efterfølgeren til den nuværende A6 med forbrændingsmotor hedder derfor A7. Topmodellen i A7-serien bliver RS7. Men det bliver helt uden V8-motor og dobbelte turboer.

Den kommende Audi RS7 bliver derimod en plug-in hybrid, ligesom den nye BMW M5. Men til forskel fra muskelbilen fra München, der har otte cylindre mellem forhjulene, vil Audi RS7 ifølge Car Magazine være udstyret med en bare 2,9-liters V6-motor.

Og det er ikke bare et gæt taget ud af den blå luft. Der er nemlig videobeviser at komme efter. Den kommende Audi RS6, som i virkeligheden er en RS7, er flere gange blevet set, selvom Audi stadig forsøger at camouflere den.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lyden fra udstødningen kan der dog ikke være meget tvivl om. Det er en elektrificeret sekscylindret sag. Lyden er yderligere dæmpet af de lovpligtige partikelfiltre, som de seneste par år også har været lovpligtige på benzinbiler.

For fans af Audis V8-motor er det naturligvis skuffende nyt. Men det er trods alt flere cylindre, end Mercedes synes er rigeligt til den nuværende C 63 AMG.

Bilen har, uanset hvilken udgave man vælger, kun fire cylindre. Og det har folkene fra Stuttgart mistet kunder på. Det indrømmede AMG-chefen selv i et nyt interview. Læs mere om det her.

Bilentusiaster kan dog finde trøst i, at PHEV-teknologien har potentiale til at levere en sportslig køreoplevelse. BMW siger, at plug-in hybriden dog ikke var deres førstevalg, men derimod den eneste måde at holde V8-motoren i live på under stadigt strengere emissionskrav.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Om det så giver grund til optimisme på forbrændingsmotorens vegne, er straks et mere åbent spørgsmål. Den nye Mercedes C 63 AMG har i hvert fald fået kritik for både at være alt for tung og en meget kedelig omgang. Også når det kommer til lyden. AMG-chefen mener dog ikke, at nogen af hans kunder køber en AMG for lydens skyld.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også