W16-motoren er fortid. V16-motoren er det nye. I hvert fald hos Bugatti, hvor man skruer op for hestekræfterne med hybridhjælp.
Chirons afløser nærmer sig. Og nu ved vi, hvilken motor Bugatti har tænkt sig at bruge. Efter måneders spekulation, nogle vil sige år, siger bilmærket nu, at man lægger en V16-motor i den nye bil.
Det fortæller mærket i en pressemeddelelse.
Desværre vil det franske mærke ikke sige meget mere. Vi ved derfor hverken, hvor stor motoren er målt i kubik, eller hvor mange hestekræfter den får.
Men vi ved, at Bugatti hjælper det hele på vej med et hybridsystem. Også det holder mærket dog forholdsvis hemmeligt. Så spørgsmålet er stadig, om det bliver med eller uden ledning.
LÆS OGSÅ: Vin Diesel lægger stædigt Fast and Furious-rygte ned
Herfra – og lige indtil Chirons afløser får asfalt under hjulene – er det vel kun en stor gætteleg. For hvor mange hestekræfter, mon den nye V16-motor gemmer på.
Det er dog værd at huske på tallet 1.600. Det er nemlig, hvad den tidligere topmodel Bugatti Chiron Super Sport har at byde på.
Og det er svært – hvis ikke umuligt – at forestille sig, at Bugatti skruer ned for antallet af hestekræfter. Faktisk lægger vi nok ud med 1.600 hestekræfter. Mindst!
W16-motoren var i øvrigt Volkswagens opfindelse, da tyskerne pustede nyt liv i Bugatti-navnet. Det var helt tilbage i 2005. Den bil forsvandt først efter 450 eksemplarer i 2015. Chiron blev bygget i lidt flere – nemlig 500.