For første gang nogensinde sætter BMW strøm til topmodellen i 5 Serien. M5 er med sine 727 hestekræfter mere potent end nogensinde før.
Aldrig før har der været en BMW M5 med 727 hestekræfter. Men det er der nu.
For første gang nogensinde sætter mærket fra München nemlig strøm til topmodellen i 5 Serien. Men det resultat at bilen faktisk er en smule langsommere.
I hvert fald i forhold til forgængeren. Spurten fra 0 til 100 km/t tager nu 3,5 sekunder mod de tidligere 3,3 sekunder. Bevares, det er ikke ligefrem sneglefart. Men det er… langsommere.
Det skyldes, at den nye M5 har taget voldsomt på. Faktisk er vægten forøget med hele 24 procent, fordi der skal være plads til batteripakken.
LÆS OGSÅ: Thomas vil ændre vanvidslov – “Giv bøde efter bilens værdi”
Den nye M5 vejer således 2.445 kilo mod forgængerens 1.997 kilo. På den anden side kan BMW med batteripakken holde den store 4,4-liters twinturbo V8-motor i live i en verden af stadigt strengere emissionskrav.
Designmæssigt holder BMW M5 stilen. Altså den mærket har anlagt med introduktionen af den nuværende M4. Sagt på en anden måde er især fronten noget, de fleste nok lige skal vænne sig til.
Noget BMW til gengæld ikke rører ved er tophastigheden. Den er som vanligt begrænset til 250 km/t. Medmindre du da spørger pænt om andet. Altså krydser M Driver’s Package af på listen med ekstraudstyr.
For så hæver BMW den nye M5’ers topfart til 305 km/t. Skal vi lige runde hybrid-delen en gang, så betyder den, at du kan trille 69 kilometer på ren strøm. Uden benzinmotoren er topfarten dog helt nede på 140 km/t.
Noget andet, BMW heller ikke laver om på, er firehjulstrækket. Der er dog mulighed for at ‘slukke’ for forhjulene, så M5 bliver en ren baghjulstrækker.
BMW i Danmark har endnu ikke sagt noget om den nye M5. Derfor kender vi heller ikke noget til hverken pris eller lancering. Men Boosted følger sagen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!