Historien møder fremtiden: Den smukke og legendariske Opel Manta ”Goes Electric”.
Opels designere og ingeniører har holdt modet højt og kreativiteten i gang under corona-nedlukningen af Tyskland og skabt Opel Manta GSe ElektroMOD. Den kombinerer Opels historie med fremtidens teknologi bundet sammen af passionen for Opel. Manta blev lanceret for over 50 år siden med en firecylindret benzinmotor. I dag er Opel Manta igen i topform med det ikoniske klassiske design i skøn forening med state-of-the-art bæredygtig teknologi; det bedste fra to verdener. Den er elektrisk, emissionsfri og bygget med passion, skriver Opel.
“Manta GSe demonstrerer på fornem vis den entusiasme, hvormed vi bygger biler hos Opel. Den kombinerer vores stolte Opel-historie med vores nuværende mål om at levere flot og attraktiv emissionsfri mobilitet til en bæredygtig fremtid. Opel har mange elektriske produkter og nu er den legendariske Manta også blevet elektrificeret,” siger Opel CEO Michael Lohscheller.
Opel Manta GSe ElektroMOD udspringer af fascinationen af en voksende trend hos bilentusiaster, hvor klassiske biler som Manta bliver ombygget til RestoMods med moderne teknologi og opdaterede designelementer. Den fuldt elektriske Manta er lige så sportslig som en ægte Opel GSe, men her står ”e” for elektrisk. Den historiske Manta havde en firecylindret motor under sin ikoniske sorte motorhjelm, hvorimod den ombyggede Manta GSe har en 108 kW/ 147 hk elektrisk motor og har 255 Nm fra stilstand. Dermed er det den mest kraftfulde Opel Manta A, som Opel-fabrikken nogensinde har bygget.
Som noget helt unikt kan chaufføren vælge mellem at skifte manuelt fra den originale fire-gears gearkasse eller sætte den i fjerde gear med det samme, hvorved bilen kører automatisk uden gearskifte, som en hvilken som helst anden elbil. Den ”nye” Manta er baghjustrukket og kører som en klassisk sportsvogn.
Lithium-ion batteriet har en kapacitet på 31 kWh og giver en rækkevidde på omkring 200 kilometer. Ligesom Corsa-e og Mokka-e er Manta GSe udstyret med et regenerativt bremsesystem, der samler energi op under nedbremsninger. Bilen lader med 9,0 kW fra den indbyggede lader med en et- eller tre-faset AC ladning. En fuld opladning tager lige under fire timer.
Manta A var inspirationen til Opels nye ansigt Opel Vizor, der er at finde på både den nye Mokka og Crossland. På Manta GSe er fronten blevet til Opel Pixel-Vizor, der peger ind i fremtiden ved at være én stor sammenhængende LED skærm, der kommunikerer via beskeder og grafik til sine omgivelser. Fx skriver den “My German heart has been ELEKTRified” eller “I am on a zero e-mission” hvorefter den udruller en lille grafisk sekvens, der støtter op om budskabet. LED-teknologi bliver også brugt til de integrerede forlygter og det vingeformede kørelys samt de tredimensionelle baglygter.
Den neon gule farve passer til Opels nye visuelle identitet, der for nyligt er blevet opdateret og står i stærk kontrast til den sorte kølerhjelm. Manta GSe er udstyret med specialdesignede 17 tommer fælge fra Ronal, med 195/40 R17 dæk foran og 205/40 R17 bag. Samtidig har man fjernet originalens eksteriør kromlister, meget lig hvad man gjorde dengang med både tunede udgaver samt racerbiler.
Interiøret er også blevet opdateret med den nyeste Opel-teknologi. De klassiske runde instrumenthuse har måtte vige pladsen for Opels nye digitale Pure Panel, der ligesom på den nye Mokka strækker sig på tværs af instrumentbordet. De førerorienterede 12 og 10 tommer skærme, der udgør Pure Panel, viser vigtige informationer om bilen som fx. ladestatus og rækkevidde. Musikken kommer via en Bluetooth-boks fra den legendariske forstærker-producent Marshall.
Sportssæderne i Opel Manta GSe ElektroMOD er en gammel kending og stammer fra Opel Adam S; her har de fået tilføjet en gul stribe i midten, der passet med eksteriørfarven. Resultatet er en langt mere komfortabel og støttende kørestilling end i den originale Manta. Også det tre-eget rat er blevet re-designet af Opel og for at fremhæve bilens sportslige natur, er det udstyret med en gul center-markør. I det hele taget er interiøret sportsligt puristisk indrettet med sort læder, grå Alcantara og detaljer i Opel neon gul.
Opel skriver: “Opel Manta GSe ElektroMOD er historie, køreglæde og teknologi skabt af passionen for Opel. Indtil videre vil den kun blive bygget i dette ene eksemplar. Men den vidner om at ‘Det Nye Opel’ også handler om at hylde den gloværdige fortid mens fremtiden udvikles. Manta ”goes electric” og det gør Opel også. Inden udgangen af 2024 vil alle Opels modeller kunne fås i en elektrificeret variant. I Danmark holder Opels forhandlere i maj måned ‘Opel goes electric’-måned og har gode tilbud på el og plug-in hybrider.”