Annonce:

Den nye Mercedes E-Klasse har 313 hestekræfter som standard

Det kan godt være, at E-Klassens dage som stationcar er talt. Men for nu kører den videre og det med 313 hestekræfter til at begynde med.

Annonce:

Allerede inden den nye E-Klasse er landet hos de danske forhandlere, løfter Mercedes-Benz nu sløret for stationcarvarianten af den ikoniske model.

Den nye E-Klasse Stationcar byder på ekstra rummelighed og fleksibilitet uden at gå på kompromis med de luksuriøse og dynamiske egenskaber, som i forvejen præger den nye generation af E-Klassen.

Mere plads i kabinen
Det større format kommer især til udtryk på bagsædet. Sammenlignet med forgængeren er den nye E-Klasse Stationcar nemlig vokset med 28 millimeter i længden.

Kombineret med en 22 millimeter længere akselafstand giver det mere benplads til bagsædepassagererne.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Aarhus vil forbyde biler – men det kan IKKE lade sig gøre, siger forsker

Desuden er kabinen vokset i bredden og byder nu på 25 millimeter mere albuerum, mens bagagerummet rummer fra 615 til 1.830 liter (460 til 1.675 liter i plug-in hybridversionen).

Desuden kan den nye E-Klasse trække en anhænger med en totalvægt på op til 2,1 ton, ligesom luftaffjedret bagaksel med automatisk niveauregulering er standard.

Progressiv og elegant
Trods den øgede rummelighed har designteamet hos Mercedes-Benz skabt en stationcar, som fremstår sportslig og progressiv med en vindueslinje, som falder elegant mod bagenden og giver associationer til en coupé.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Ligesom på sedanversionen matcher fronten de elektriske modeller fra Mercedes-EQ med en blanksort overflade, som forbinder frontgrillen med LED-forlygterne, mens baglygterne lyser op med særlig stjernegrafik.

Den eksklusive fremtoning understreges af de automatiske dørhåndtag (ekstraudstyr), som blandt andet kendes fra S-Klassen – og som går i ét med bilens karrosseri og automatisk kører ud, når bilen låses op. Takket være en lavere vindmodstandskoefficient på 0,26 er den nye E-Klasse Stationcar desuden mere aerodynamisk effektiv end forgængeren.

Praktisk luksus
En særlig praktisk standardfeature ved den nye E-Klasse Stationcar er Active Parking Assist, som kan aktiveres via centraldisplayet i kabinen.

Dette system har gjort automatisk parkering smartere og hurtigere end nogensinde, da hastigheden er øget til fire kilometer i timen. Standard er også EASY-PACK automatisk bagklap, som nemt åbnes og lukkes ved tryk på en knap på enten bagklappen, på nøglen eller i kabinen.

Annonce:

Foruden de praktiske egenskaber, rummer den nye E-Klasse Stationcar de samme teknologiske og luksuriøse elementer som sedanversionen.

Dette gælder for eksempel det nye og fuldt digitale instrumentbord, der som standard er udstyret med et fritstående førerdisplay og et centraldisplay, der fremstår svævende over midterkonsollen.

Superscreen-mulighed
Standard er også den seneste generation af infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) med en forbedret stemmestyringsfunktion samt muligheden for Digital Vehicle Key (ekstraudstyr), som gør det muligt at åbne, låse og starte bilen alene ved brugen af en iPhone eller Apple Watch. Senere vil flere enheder komme til.

Denne teknologi tillader desuden at dele nøglen med op til 16 forskellige brugere.

Annonce:

Som ekstraudstyr kan den nye E-Klasse Stationcar også bestilles med MBUX Superscreen hvor centraldisplayet kombineres med et ekstra passagerdisplay, som takket være en stor dækkende glasflade visuelt får de to skærme til at fremstå som én stor.

Passagerdisplayet tillader forsædepassageren at assistere med for eksempel destinationssøgning i navigationssystemet eller valg af musik, ligesom der også kan streames video undervejs, uden at føreren distraheres.

Elektrisk rækkevidde på over 100 kilometer
Ved lancering vil den nye E-Klasse Stationcar tilbydes i en benzin- og dieselvariant (200, 220 d) med henholdsvis 204 og 197 hestekræfter. Begge motorversioner er elektrificerede med en integreret startergenerator (ISG), som yder 23 hestekræfters ekstra boost.

Dertil kommer en optimeret plug-in hybrid (300 e) som kombinerer en firecylindret benzinmotor med en 129 hestekræfter stærk elmotor, hvilket giver en samlet systemydelse på 313 hestekræfter og 550 Newtonmeter.

Hybriddrivlinjen består desuden af et 25,4 kilowatttimer stort batteri, som gør det muligt at køre over 100 kilometer på strøm (WLTP) afhængigt af model og udstyr.

Motorprogrammet vil løbende blive udvidet. Den nye E-Klasse Stationcar forventes til Danmark i slutningen af året.

 


Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også