Audi har aldrig officielt solgt en RS8, men i 2013 byggede de alligevel en prototype
Og som den står der, bygget på den forrige generation A/S8, viser den, hvilket potent flag skib vi er gået glip af. Motoren i S8’eren var den fire-liters biturbo-V8’er, der, da prototypen blev bygget, ydede 520 hestekræfter.
Vi antager, at RS8’eren kan noget mere og i hvert fald er på omgangshøjde med den 605 hestekræfter stærke S8 Plus, der kom i 2016. Ser vi bort fra de sparsomme motorspecifikationer, så ser RS8’eren grum ud. Med sine gigantiske luftindtag i fronten og 21″ hjul ligner den et krydsermissil, der er klar til erobre hver eneste kilometer asfalt på autobahn.
LÆS OGSÅ: Audi RS fylder 25 år – der er to modeller mere på vej
Vi spekulerer lidt i, om keramiske bremseskiver mon ville have været standardudstyr på RS8. Prototypen er i hvert fald udstyret med et sæt med tilhørende orange kalibre. Af andre detaljer springer lygternes fulde matrix LED-lyspakke i øjenene.
Det samme gør instrumentbordet, selvom det er helt sort. For os indikerer det nemlig, at bilen er udstyret med Audi virtuelle cockpit, som faktisk først kom til det øvrige modelprogram et par år efter.
I resten af kabinen flyder det med kulfiber, læder og alcantra. Åh, Audi! få nu tilføjet det RS til det 8-tal.
Klik “NÆSTE SIDE” for at se nærmere på bilen.