Audi har snart bygget mærkets sidste bil med V10-motor. Den sidste R8 skal kun laves i 333 eksemplarer og kører desværre helt uden om Danmark.
Du kan stadig få en fabriksny Audi R8. Også i Danmark. Men modellens dage er talte. De absolut sidste i række, der i øvrigt begyndte i juni 2006, får alle sammen 620 hestekræfter fra den velkendte 5,2-liters motor med 10 cylindre. Desværre kører R8 Coupé V10 GT RWD – som den sidste specialmodel er døbt – hele uden om Audis danske modelprogram.
Til gengæld har bilen – for dem der kan købe en – tabt sig lidt. Blandt andet på grund af lettere fælge er der røget 20 kilo af vægten.
Motoren ville i øvrigt ikke ville have eksisteret, havde det været for Lamborghini og Gallardo-modellen. En bil der faktisk kom på gaden hele tre år før R8’eren. Men nu er det snart slut. Altså med V10 og Audi.
Ja, endda Lamborghini skulle – endnu kun på rygtebasis – allerede have sagt ‘arrivederci’ til motoren. De seneste rygter går på, at Huarcan-afløseren, når den engang kommer, vil få V8-motor med dobbelte turboer.
R8’eren har på flere måder gjort det før
Audien derimod? Ja, den får ikke en efterfølger. I hvert fald ikke direkte. Dens arvtager bliver en elbil. Mere om det lige om lidt. Og faktisk har vi i næsten et år nu vidst, at Audi ville sende V10-motoren på pension med et brag.
Audi kunne sådan set godt have beholdt både R8’eren og forbrændingsmotoren. Indtil 2026 er både V6-motoren og den større V8’er nemlig forholdsvis fredet. I hvert fald sagde Audis marketingchef for nylig, at man – modsat AMG – ikke vil bygge en performance-bil med bare fire cylindre.
De første R8-modeller kunne da også fås med V8-motor på 4,2-liter. En motor som senere også fandt vej ned i RS4-modellen. I dag har Audi stadig den 4-liters V8-motor med dobbelte turboer på programmet. Bl.a. i RS 6. Så det er muligt at holde R8’eren i live. Men det har de høje herre i Ingolstadt altså valgt ikke at gøre.
Ikke det eneste model Audi afliver
På den anden side har R8’eren allerede været en elbil. Men det var ikke noget som solgte særlig godt. Faktisk droppede Audi idéen efter bare 100 eksemplarer af R8 E-Tron. Det var i 2015.
I dag har piben fået en helt anden lyd. Og måske flere købere. Allerede sidste år fortalte Audi nemlig, at den næste “R8” ville blive en elbil. R8 er i øvrigt ikke den eneste model, Audi i øjeblikket siger farvel til. Også den mindre søster TT står for døden.