Den sidste BMW M5 med turbotryk men ingen elektrisk hjælp har i hænderne på den tyske tuner Manhart fået næsten 1.000 hestekræfter.
Vi skal ikke mange år tilbage, førend mange var overbevist, om at 600 hestekræfter var alt, alt, alt for meget. Især i en bil med baghjulstræk.
For hvad ville det ikke koste dæk? Uha! Nu er vi der, hvor enhver topmodel med respekt for sig selv er nødt til at have 1.000 hestekræfter eller mere. I hvert fald for at kunne følge med elbilerne på papiret.
Manharts BMW M5 – eller MH5 900 som de kalder den – er sådan én. Bilen har svimlende 928 hestekræfter og 1.240 newtonmeter fra en 4,4-liters V8-motor.
En motor BMW i øvrigt også lægge ned mellem forhjulene på den næste M5. Bare tilsat strøm. I MH5 900 er der ikke skyggen af strøm. Altså lige pånær det almindelige 12-volts batteri.
LÆS OGSÅ: Norske køreskoler forbyder eleverne at køre i Tesla
Til sammenligning må den mest potente fabriks-bil, M5 CS, ‘nøjes’ med 635 hestekræfter. Tal der helt blegner ved siden af den tunede vogn.
Motoren ånder gennem Manharts eget udstødningssystem i rustfritstål. Det er selvfølgelig styret af ventiler, så du ikke skræmmer livet af naboerne om morgnen.
Udover det er bilen fyldt med alverdens kulfiber. Selv bremserne er kulfiberkeramiske. Men så igen – der skal altså noget til at stoppe næsten 1.000 hestekræfter.
Der er dog en smule malurt i bærret. Manhart bygger nemlig kun 5 eksemplarer af modellen. Prisen har de ikke sagt noget om. Men kan vi da lige skyde ind, at en ‘almindelig’ BMW M5 koster fra 2,1 millioner kroner, når afgiften er betalt. AV!