Endnu før den sidste Huracan officielt er præsenteret, kan den danske importør melde udsolgt.
Lamborghini Huracan har været i produktion siden 2014. Modellen har i den tid været en kæmpe succes for fabrikken i Sant’Agata. Men lige om lidt er det slut. Den vilde off-road-udgave med tilnavnet Sterrato bliver den sidste af sin slags på samlebåndet.
Meget tyder på, at det også bliver Lamborghinis sidste bil med V10-motor. Allerede nu rygtes det nemlig, at Lamborghini er klar til at lægge den 4-liters V8’er fra Audi, som man i forvejen udstyrer SUV’en Urus med, i Huracan-afløseren. Altså før mærket bygger elbiler i 2028.
Lamborghini Copenhagen fortæller, at man glæder sig til at byde den specielle Sterrato velkommen til landet. Samtidig kan importøren afsløre, at den danske tildeling af biler allerede er udsolgt. Det skriver Motor Magasinet.
Hvor mange biler, det drejer sig om, er ikke oplyst. Men selv hvis det kun er en lille håndfuld, er der alligevel noget at glæde sig til. For hvor Huracan i almindelighed i den grad stikker ud fra normalbilledet i trafikken, kommer det til at stikke af for Sterrato. Hvis altså den eller de heldige ejere har tænkt sig at køre på dansk asfalt.
Idéen om Sterrato begyndte som en sjov tanke. Men den er nok næppe så tilfældig, som Lamborghini gerne vil have os til at tro. For nogenlunde samtidig har Porsche præsenteret den firehjulstrukne off-roader 911 Dakar. Og det er ingen hemmelighed, at de to mærker tilhører samme koncern, VAG-gruppen.
Når det så er sagt, viste Lamborghini allerede i 2019 Sterrato frem som konceptbil. Produktionsbilen er faktisk meget lige konceptet. Det vil sige øget frihøjde samt højere og bredere dæk for at maksimere grebet på et løs underlag.
Vi kender endnu ikke det præcise antal hestekræfter i Sterrato. Men vi forventer, at den 5,2-liters V10’er yder det samme – måske lidt mere – som i den firehjulstrukne EVO-udgave. Altså 640 styk. Bilen præsenteres i morgen i Miami.