Det er håbet, at Emily GT kan redde de sidste rester af Saab Automobile, der gik konkurs for mere end ti år siden.
Der er en god grund til, at du aldrig har hørt om Emily GT før. Bilen, der blev udviklet under kinesiske NEVS’ kontrol, arbejdede 350 tidligere Saab-ingeniørerne nemlig på i dybeste hemmelighed.
De havde et helt klart mål. Emily GT – der er en elbil – skulle ikke bare redde de sidste rester af Saab Automobile men genstarte hele bilproduktionen på fabrikken i Trollhättan.
Det lykkedes dog aldrig for NEVS AB eller National Electric Vehicle Sweden. Og i marts i år meddelte mærket, at man fyrede 320 af de tilbageværende 340 ansatte for at kunne gå ‘i dvale’.
Siden har et andet kinesisk mærke lejet sig ind i de tidligere Saab-bygninger. Men ikke for at bygge biler. Læs mere om den historie her.
Der er stadig håb for Emily
Men NEVS AB’s ejer – den kinesiske ejendoms-mastodont Evergrande Group – har tilsyneladende ikke helt opgivet håbet.
Derfor viser man nu Emily GT og søsterbilen GTO – der er en cabriolet – frem. Det hele i håbet om, at der findes en køber som vil føre NEVS videre.
Når bilerne minder om Saab, skyldes det at Simon Padien – der var Saabs chefdesigner – også har tegnet Emily.Og selvom Emily’erne har umiskendelige Saab-træk, bliver de født uden Saab-logo.
Altså hvis det lykkes at finde en køber. Saab Group findes nemlig stadig. Og virksomheden, der bl.a. producerer kampfly, forbød nemlig NEVS at bruge det ikoniske griffen-logo i 2016.
Emily er bomstærk
Ifølge svenske Auto Motor Sport mente NEVS det dybt seriøst med Emily GT. Bilen har ikke bare en rækkevidde på 1.000 kilometer på én opladning. Fire elmotorer – én ved hvert hjul – leverer sammenlagt 480 hestekræfter.
Det siges, at Koenigsegg-grundlægger Christian Von Koenigsegg – som faktisk forsøgte at købe Saab i sin tid – har prøvet en af de seks Emily GT-prototyper. Og at han var ‘imponeret’ over resultatet, som han kaldet en ‘meget afslappende oplevelse’.
Inden NEVS måtte give op, var der også planer om en performance-udgave. Den ville – var den blevet til noget – have haft 650 hestekræfter og 1.230 Nm.