Den sidste spritnye Mitsubishi Lancer Evolution nogensinde måtte lide døden. Årsagen? Den var ikke udstyret med et stelnummer.
2018 var kun lige blevet til 2019, da vores kolleger hos Road and Track Magazine bragte denne historie. Og for en god ordens skyld må vi hellere sige, at du ikke skal læse videre.
I hvert fald ikke hvis du har sarte nerver og et blødende bilhjerte.
For så som den sidste i verden fik Maggie Steifvater lov til at køre en spritny Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition.
LÆS OGSÅ: Mitsubishi forlader England – sælger sjælden bilsamling
Og hvorhen spørger du så måske. Hvis du da ikke allerede har regnet det triste svar ud, så gik turen direkte ud til en ophugger. Det rejser så selvfølgelig spørgsmålet: hvorfor dog overhovedet destruere en spritny bil?
Inden vi giver dig svaret, skal vi råde de største Mitsubishi-fans til at læse noget andet… Er du klar?
Knust på myndighedernes ordre
I USA, hvor bilen havde hjemme, fordi den var en del af den sending biler, som kom til det Nordamerikanske marked, har myndighederne et ufravigeligt grav. Preproduktions-biler må ikke findes, når først produktion er gået i gang.
En en preproduktions-model var netop, hvad den hvide Final Edition var. Med serienummeret “US0000” fandtes der ingen Final Edition magen til. Primært fordi bilen altså ikke udstyret med noget stelnummer.
Derfor forlangte myndighederne i USA, at Mitsubishi Motors North America skulle skrotte bilen. Det blev til en episk sidste køretur på 4.800 kilometer fra Californien til Virginia. Maggie blev den sidste, som så Evo’en i live.
Du kan læse hendes beretning i sin fulde længde her.