Annonce:

Den store benzintest: V-Power eller OK 100?

Olieselskaberne er langt om lรฆnge begyndt krigen om at tilbyde den bedste benzin i Danmark โ€“ vi har testet dem og her er resultaterne!

Det er blevet diskuteret til hudlรธshed pรฅ de fleste internetforummer โ€“ hvorvidt benzin med hรธjere oktantal giver forรธget effekt eller bare er spild af penge. Efter at OK Benzin offentliggjorde, at de ville ramme Danmark med oktan 100 benzin tidligere pรฅ รฅret og derved pรฅ papiret tilbyde den bedste benzin i landet, har netop hรธjoktan benzin vรฆret et varmt samtaleemne.

Du stiller nok dig selv spรธrgsmรฅlet: โ€œHolder de nu ogsรฅ, hvad de lover?โ€, og det samme tรฆnkte vi โ€“ derfor satte vi os for at lave en grundig test af de mest gรฆngse benzintyper i landet, og du kan finde resultatet herunder.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Testens resultat

Som testen herover viser, fรฅr du i store trรฆk, hvad du betaler for. De mรฅlte oktantal (Ron-tal), ligger i alle tilfรฆlde over det lovede, men rent teknisk er det AKI-tallet (Ron og Mon-tallene lagt sammen), der er det vรฆsentlige for benzinens samlede egenskaber i din motor.

Her er det OK Benzin oktan 100, der vinder med marginaler foran den velkendte Shell V-power 99. Shell har dog allerede udmeldt, at de i nรฆr fremtid ogsรฅ opgraderer alle V-Power standere til oktan 100, og sรฅ stรฅr vi klar med testeren igen, for at se, hvad det gรธr ved benzinen. Testens nederste benzintype er udelukkende lavet, fordi det var interessant at sammenligne med en svensk oktan 98 โ€“ den kan selvfรธlgelig ikke tankes pรฅ standere i Danmark.

Sรฅdan lavede vi testen

En benzintest kan kun vรฆre 100 procent valid ved en analyse lavet af et godkendt laboratorie, sรฅ derfor er vores test kun en god rettesnor, men ikke som de prรฆcise test, olieselskaberne selv fรฅr lavet. Testudstyret, en Zeltex ZX101XL, er kalibreret og bruges af DASU (Dansk Automobil Sports Union), som kontrollerer brรฆndstof i dansk motorsport for at eliminere snyd.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Testeren analyserer brรฆndstoffet via lyssensorer, som giver informationer om benzinens Ron-tal, Mon-tal og sammenlagt AKI-banketal. Den giver os ogsรฅ benzinens ethanolindhold i procent.

Hvorfor er hรธj oktan bedre?

Hรธj oktan har nogle gode egenskaber i en hรธjtydende motor, men ikke fordi det brรฆnder mere aggressivt, faktisk tvรฆrtimod. Benzinens opgave er at skabe en forbrรฆnding i bilens cylindre. Derved drives stemplerne, som giver bilen drivkraft. I cylindrene bliver benzindampene presset hรฅrdt sammen, og det gรธr dem varme.


Forbrรฆndingen skal sรฆttes i gang af en gnist fra tรฆndrรธret, men af og til kan benzindampene blive sรฅ varme, at de selvantรฆnder. Det er uheldigt, da det kan fรฅ benzinen til at eksplodere i utide. Selvantรฆndelse er det, der hรธres som bankelyde fra motoren og kan forรฅrsage detonationer og smadrede motorer.

Hรธj oktan sikrer en langsomt brรฆndende benzin, som er let at kontrollere, mens et lavt oktantal betyder hรธj forbrรฆndingsevne og svรฆr at kontrollere. Og selvom denne forklaring mรฅske lyder enkel, sรฅ er der hundredvis af andre faktorer, der ogsรฅ spiller ind, nรฅr vi taler god benzin for din motor.

Hvad er oktan egentlig?

Oktantallet er kort fortalt et udtryk for benzinens evne til at modstรฅ selvantรฆndelse. Denne egenskab bestemmes ud fra forholdet mellem de to kulbrinter iso-oktan og n-heptan i benzinen. Iso-oktan er nemlig meget modstandsdygtig over for selvantรฆndelse โ€“ altsรฅ hรธjoktan, mens n-heptan er meget lidt modstandsdygtig.

100 oktan er defineret som egenskaber, der svarer til, at benzinen kun indeholdt iso-oktan. I praksis indeholder den dog op til 1.400 forskellige kemiske forbindelser, men testen, der foregรฅr pรฅ en standardiseret testmotor, mรฅler kun pรฅ de to kulbrinter, fordi de giver et stabilt mรฅleresultat. Kรธber man benzin med oktantal 95, betyder det, at dens egenskaber svarer til, at forholdet mellem iso-oktan og n-heptan er 95 til 5.

Tidligere tilsatte man bly til benzinen for at รธge oktantallet. I dag er bly erstattet af blandt andre stofferne ETBE, MTBE eller ethanol. For eksempel kan man hos vores tyske naboer tanke 102 oktan indeholdende ETBE eller MTBE direkte fra standeren pรฅ blandt andre Aral-kรฆdens mange stationer. I Danmark og resten af norden er det forbudt at benytte ETBE og MTBE som oktanforhรธjer i standerbenzin, hvorfor man i stedet benytter ethanol som oktanforhรธjer i disse lande. Dog benyttes der i Danmark kun op til 5-procent ethanol i standerbenzin (kaldet E5), hvorimod vi hos naboer mod nord kan mรธde flere forskellige benzinvarianter som er tilsat 10, 15 og 85-procent ethanol (sidst nรฆvnte kaldet E85). Sรฅ gรฅr du med en forhรฅbning om, at nogle danske benzinselskaber vil gรฅ i tyskernes fodspor og lancere en benzin over 100 oktan, sรฅ skal du hรฅbe meget lรฆnge, da en sรฅdan manรธvre vil vรฆre i strid med den nuvรฆrende lovgivning pรฅ omrรฅdet.

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ