V10’eren fra M5 E60 er boret op fra 5 til 5.7 liter i denne bud på den ultimative BMW E30 M3
Bygget af Piper Motorsports i 2011 er ‘Franken-M3’ fra 1989 ikke noget, du møder hverdag.
Ordspillet på den gale doktor, der vækker et menneske-kadaver med lyn og torden, passer da også lige til denne E30 M3.
Den er nemlig sammensat noget af det ypperligste med fart i fra BMW’s fabrikshylder. V10-motoren fra M5 E60 er Dinan-optimeret med en boring fra fem til 5.7 liters slagsvolumen.
Gearkassen er taget fra et ældre E-nummer. Nemlig den sekstrins manuelle løsning fra E39 M5. Alt imens vi skal helt frem til E90 M3 for at finde alle komponenter i Franken-M3’erens undervogn og affjedring.
Det har dog betydet, at E30’erens sporvidde er øget, hvorfor Piper har måttet fremstille endnu bredere eksemplarer af de 80’er-kantede skærme hele vejen rundt.
En anden fordel ved den moderne teknik er ABS, Vanos-ventilstyrring og traction control, så E30’eren ikke flår sine bagdæk i smadder, så snart der lægges pres på pedalen til højre.
Led vogn!