Volkswagen legede selv med idéen, men den femcylindrede Golf R blev aldrig til noget, da Audi sagde nej.
Så vil man noget, må man jo gøre det selv. Og netop derfor eksisterer der i dag alligevel en god del Golf rundt om på alverdens asfalt, der ruller med netop rækkefemmer fra Audi og turbo.
Og netop det sidstnævnte gør det muligt at hente anselige mængder af hestekræfter ud af maskinen. Som her eksempelvis.
Den sorte Golf R har den 2.5-liters turbobenziner fra en Audi RS3 liggende mellem forhjulene. Sådan en yder normalt 400 hestekræfter og 480 newtonmeter. Men hvorfor nøjes?
LÆS OGSÅ: Sådan skal du IKKE laste en motorcykel
Det samme tænker vi. Så her er 600 hypper. I hvert fald ifølge videobeskrivelse. Men det er også et ganske fornuft spring i forhold til fabriksbilen. Desværre kan vi ikke fortælle, hvor meget hurtigere de ekstra hk gør Golf’en. Men en almindelig RS3, der vægtmæssigt er nogenlunde sammenlignelig med den forrige Golf-generation, skal bruge 4.1 sekund på at nå fra 0-100 km/t.
Så mon ikke bæstet her har barberet den sprint ned i noget. der ligner de tre komma-et-eller-andet-sekunder?
Stærkt går det stensikkert!