Vi siger ikke, denne Passat er verdens hurtigste køretøj. Men overraske – det kan den!
For under den anonyme kølerhjelm ligger en biturbo-ladet V6-motor. Jep, den samme 2,7-liters sag som Audi lagde i S4 B5. Og faktisk også RS4.
Men fordi vi her ‘kun’ har fat i S4-klumpen, må Passat’en nøjes med 265 hestekræfter og 400 newtonmeter. Til gengæld er alle mekaniske dele i VW’en udskifte med dem fra den mere potente Audi-søsterbil.
LÆS OGSÅ: Endelig! Nu kommer filmen om Enzo Ferrari
Samtlige hypper går da også igennem en sekstrins manuel gearkasse fra en nyere Audi A5, før de fordeles i et Quattro-træk. Ja, det er såmænd også fra Audi.
Det samme er akslerne. De forreste er hentet fra S4’eren, som lagde motor til projektet. Mens de bagerste er hugget fra den større A6-model.
Det eneste, der stadig smager bare lidt af original Passat-del, er faktisk kardanakselen. Selv bremserne, der måler 321 millimeter foran og 295 mm. bagtil, er hentet på den S4, som efter projektet her nok bare er et skrog af jern.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.