For engangs skyld taler vi ikke om modellen, som den seneste Toyota Supra er baseret på.
Før det tysk-japanske samarbejde var der kun én BMW Z4 – BMW’s egen. E85 Z4’eren her er dog heller ikke en almindelig Z4.
Ikke bare er den tunet af Manhart. Den har også smidt sin 3,2-liters rækkesekser med 340 hestekræfter over i bunken med i ubrugelige dele.
I stedet fiksede tunerne den på alle måder større S85-motor fra motorrummet på en BMW E60 M5. Motorkoden dækker nemlig over en fem-liters V10’er.
Men Manhart nøjedes ikke bare med at skifte dele mellem forhjulene ud. Nej, man øgede slagvolumen til 5,8 liter. Med lidt andet trylleri fik man antallet af hestekræfter til at vokse fra fabrikkens 507 styk og 520 Nm til solide 630 hk og 640 Nm.
LÆS OGSÅ: Ny monster-mercer på vej – GLE 63 har 603 hk
Datidens automatisk SMG-gear, som er berygtet for sine langsomme skift og tvivlsomme holdbarhed, gjorde tunerne klogt i at undelade at lægge med over i Z4’eren.
I stedet går samtlige hestekræfter gennem den seks-trins manuelle løsning fra en BMW M3 E92, videre forbi M5-differentialet og direkte ud i baghjulene.
Altså i en roadster med en egenvægt på bare 1.400 kilo. Vi siger ikke, at MHZ4 600 prøver at slå dig ihjel. Men pas lige på bagenden, ikke?