Hvorfor?, spørger du så måske. Jo, fordi det faktisk slet ikke er en Bugatti. Og da slet ikke en Veyron.
Bugatti byggede 450 Veyron-modeller mellem 2005 og 2015, da mærket blev genoplivet som Volkswagens prestigeprojekt.
Det her er ikke én af de 450 biler. Men det ligner godt nok meget. Selv den originale, lettere forrude er taget i brug for at skabe illusionen af den ægte vare.
Men vi er altså meget langt fra. I stedet er bilen skabt af en englænder, der har brugt syv år af sit liv og svimlende 350.000 engelske pund svarende til 3 millioner kroner på at få det hele til at køre.
Bevares, det er lang tid og uhyggeligt mange penge for de fleste. Men det er stadig kun en brokdel i forhold til prisen for originalen.
LÆS OGSÅ: FDM sviner bilister til: “Forsinker os alle”
For at sætte det lidt i perspektiv kostede en Veyron cirka 18 millioner kroner i 2005. Altså uden danske afgifter.
Og nu påpegede vi jo lige, at den eneste originale del på replikaen her er forruden. Det passer skam også. For under motorcoveret finder du ikke en 8-liters W16-motor.
Faktisk er coveret også ‘bare’ et 3D-print. Nej, du finder derimod en 4,2-liters V8-motor fra en Audi RS6 af C5-generationen. Det betyder 450 hestekræfter og 580 Newtonmeter.
Men lyden fra de dobbelte turboer kan godt snyde lidt. I hvert fald hvis man først har hørt, hvordan en W16-motor nærmest hvæser sig op gennem omdrejningerne.