Toyota Camry har altid haft lidt af et morfar-ry, bare ikke denne her.
Selv projektet står canadiske Dynamotorsports bag. Og den – altså selve ombygningen – har efterhånden nogle år på bagen.
Ikke at det bliver mindre imponerende af den grund. Tværtimod. Under hjelmen ligger stadig den tre-liters V6’er, som Camry’en kunne fås med fabrikken i midt-90’erne. Men hvor Toyota kun ville være med til 188 hestekræfter i topmodellen, er man her gået efter mere.
LÆS OGSÅ: Her er den! 508 PSE bliver den hurtigste Peugeot nogensinde
Meget mere! Men skal vi begynde i det små, så lavede motoren i 2013 625 hestekræfter ved ‘lavt’ ladetryk på én enorme HKS-snegl. Altså 1,9 bar. Og det på almindelig benzin. Dog med metanol-indsprøjtning.
Skrues der yderligere på trykket, hedder det 2,7 bar på en blanding af race fuel og metanol.
På rullefeltet giver det 1.128.8 hestekræfter og 984,3 newtonmeter. Hvordan et sæt nummerplader til den gale opsætning overhovedet er muligt, er os en gåde.
Men ok, vi kender heller ikke super-meget til canadisk færdselslov. Men det kan kun gå for langsomt med at få en lignende lov herhjemme da!
Nysgerrig efter spec-listen? Tjek den i videoen – Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se mere.