Nardone Automotive melder sig ind i klubben af motortroldmænd, der forvandler gamle Porscher til moderne kunst.
Det franske startupvirksomhed Nardone Automotive kører nu ned ad samme vej, som Singer Automotive – og ikke mindst danske Kalmar Automotive – har gjort i årevis: Tag en ældgammel Porsche og få den i topform med moderne teknik og en nænsom opdatering af designet med respekt for de originale linjer.
Nardone har dog kastet sig over et mere overset medlem af Porsche-familien end den populære 911’er: 928’eren. Den kom i 1977 som en potentiel, mere luksuriøs arvtager for 911’eren, men den plan lykkedes som bekendt ikke helt. I 1995 kørte 928 med sin V8-frontmotor endegyldigt i garage efter cirka 61.000 solgte biler.
Der har den som model været lige siden, kun tilset af en dedikeret fanskare af transaksel-Porsche’r, men denne nyhed kan katapultere den direkte ind i hjertet hos alverdens biltosser i 2022.
Helt ny 44 år gammel bil
Mød den nye Nardone 928, en prototype fremvist på Milan Design Week og skabt i et samarbejde med det lokale designstudie BorromeodeSilva. Måske du kender sidstnævnte firma – for et par år siden lavede de en fantastisk nyfortolkning af Lancia Delta Integrale i kulfiber.
Nardones fortolkning af 928 er lavere, bedre og ser mere muskuløs ud. Karrosseriet er lavet af kulfiber og skærmene bulder ud de rigtige steder. Foran finder man stadig et sæt klaplygter, men i nyt design og med LED-kørelys, der ligner det du finder på en ny Porsche. LED-striben på tværs ligner også en hilsen til nutidens Porsche-design.
Kabinen ser stadig 70’er funky ud, men er nu svøbt i stramt Foglizzo læder og Alcantara, ligesom der er installeret nye analoge og digitale instrumenter bag rattet samt Porsche Classic Management system i midterkonsollen.
Klar til et liv et overhalingsbanen…
Den kraftigste 928, GTS’eren, havde 350 hk fra en 5,4 liters V8-motor i 1995. Nardone går efter at hive 400 hk ud af maskineriet – primært ved hjælp af en moderne motorstyring. Kræfterne leveres til en seks-trins manuel gearkasse og videre til baghjulene gennem et mekanisk differentialespær. Dertil større bremser, 18” fælge med Michelin Pilot Sport 5 dæk, adaptive støddæmpere og en optimering af hjulophæng i alle hjørner.
Der er ingen informationer om priser – eller hvor mange 928’ere Nardone agter at ombygge. Men de første biler skal leveres i 2024. Vil du have en, kan du med fordel gå på jagt efter en sund donorbil til den ekstreme make-over!
Du kan i øvrigt opleve Nardone 928 på Goodwood Festival of Speed i England, som afholdes 23. til 26. juni. Det skriver Bil Magasinet.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen