Annonce:

Der er kun lavet 30 – denne RUF søger ny ejer

Hvis du er Yellowbirdfan – men ikke lige har 850.000 euro liggende – så er her måske et plaster på såret. En RUF CTR3!

Annonce:

I Porsche sammenhæng finder vi ikke en mere ikonisk tuner end Ruf Automobile GmbH. Eller bare RUF. Og nu står der en CTR3 i Luxemborg, hvor den søger ny ejer.

Sælger siger godt nok ikke noget prisen. Men sådan en sort sag får du næppe foræret. Vi ved dog, at bilen blev bygget i 2010 som den ottende i rækken af bare 30 biler. Vi ved også, at den har haft i alt tre ejere, på de nu tolv år der er gået.

På den tid er det i øvrigt blevet til bare 15.500 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

CTR3 kom frem i 2007, og den tager – modsat hvad den egentlig ligner (nemlig en 911’er) – udgangspunkt i datidens Cayman. Tag dog ikke fejl. For der er ikke meget tilbage af den oprindelige miniput-Porsche. Alt fra karosseri til chassis er skiftet ud. Sidstnævnte har været en tur forbi det canadiske firma Multimatic – ja, det er også dem, som bygger superbilen Ford GT.

Da RUF lagede en bestilling ind hos canadierne, var det dog på et endnu mere begrænset parti biler, end Ford GT er. For RUF CTR3 findes kun i 30 eksemplarer.

Sammenlignet med Ford GT der – når alle biler er bygget færdig – vil findes i 1.000 eksemplarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kom igen efter flere hestekræfter
Den 3,7-liters bokser motor med twinturbo fik RUF dengang til at yde 700 hestekræfter og 889 newtonmeter – og ja, det hele er godkendt. Både til gården og gaden. Tre år efter kom bilens oprindelige ejer dog tilbage til RUF. Altså efter mere. Så RUF fik 775 hestekræfter og 980 newtonmeter ud af de seks cylindre.

Faktisk er der så meget at sige om dette vilde projekt, at vi nøjes med et par af de vildeste højdepunkter. Udover hestekræfterne selvfølgelig. Udstødningssystemet er belagt med en legering af grundstoffet zirconium. Olietanken til tørsumpssmøringen er derudover belagt med guld – ja, guld! Manifolden er af titanium. Og koblingen? Ja, den er lånt fra en 911 GT2 af 997-generationen.

Læs mere efter videoannoncen:

Og så er diffuser, bagskærme og sidespejle selvfølgelig alle udført i kulfiber. Det samme er ryggene af skålsæderne i kabinen i øvrigt.

Du skal dog være indstillet på én meget væsentlig ting. Bilen er… højrestyret.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af CTR3 nr.08

Læs mere efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også