Bรฅde AMG og Mercedes vil nok sige, at det ikke kan lade sig gรธre. Men det er lรธgn. For der er fint plads til en V8-motor i en AMG med 4 cylindre.
Den seneste Mercedes C63 AMG er pรฅ mange mรฅder en skuffelse. Ogsรฅ for Mercedes-koncernen selv.
Chefen hos Mercedes-AMG, han hedder Michael Schiebe, har ellers flere gange sagt, at hans kunder ikke kรธber bilerne for V8-motorens skyld.
โ En Mercedes-AMG kรธber man for teknikkens skyld, ikke motoren, lรธd det tilbage i december 2023, da han fรธrste gang forsvarede beslutningen.
I 2025 mรฅtte han sรฅ krybe til korset og erkende, at Mercedes mister kunder, fordi C63โeren ikke lรฆngere har en V8-motor. Det hele er der pรฅ den anden side rรฅd for.
รstrigske Vuk Manufaktur, der normalt lever af netop at tune i forvejen hรฅrdtpumpede Mercedes-modeller, har nemlig fรฅet en 4-liters V8-motor til at passe ned mellem forhjulene i den seneste topmodel i C-Klassen.
Det betyder desuden ogsรฅ, at hele hybridsystemet inklusiv batteripakke er vรฆk. Desvรฆrre er det smรฅt med flere detaljer. Vi ved ikke engang, hvilken gearkasse bilen kรธrer med.
Men den seneste C63โer med V8-motor fra fabrikken kรธrte med en 9-trins gearkasse. Eller en 7-trins i topudgaven C63 S.
Fordi det er sรฅ smรฅt med informationer, bliver antallet af hestekrรฆfter ogsรฅ et gรฆt. Omend et kvalificeret รฉt. For den โmindsteโ, der var at komme efter, var 476 hestekrรฆfter. Det blev til 510 styk i S-udgaven.
Det er 50 hestekrรฆfter mere end den tilsvarende BMW M3-รฅrgang. BMWโen mรฅtte dog ogsรฅ nรธjes med seks cylindre.
Tilbage i รstrig hos Manufaktur er sรฆrligt รฉn ting dog dรฅrligt nyt. De har nemlig heller ikke villet sige noget om, hvorvidt bilen er et muldyr for et kit under udvikling eller โbareโ en engangsforestilling. Desvรฆrre.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk