Efter næsten 20 år er det slut med Bugattis mægtige W16-motor – 20 ultrasjældne Chiron-modeller er nogle af de sidste biler med den enorme motor.
Med lukningen i 1963, det mislykkede genoplivningsforsøg i slut-80’erne og Volkswagens senere succes med W16-motor, kan det diskuteres, hvor gammel et mærket Bugatti er.
Det ændrer dog ikke på, at mærket valgte at fejre sin 110 års fødselsdag – ikke at forveksle med EB 110 der var en hyldest til grundlægger Ettore Bugattis 110 år – for tre år siden.
Det fejrede fabrikken i Molsheim ved at sende 20 meget specielle biler på gaden. Altså til de kunder, som synes at en Chiron med de i alt 500 biler er særlig nok i sig selv. Chiron Sport 110 Ans er en hyldest til mærkets franske rødder, og lige nu kan én af bilerne blive din.
Er lige serviceret – og det næste er betalt
Det er auktionshuset RM Sotheby’s som står for salget. Prisen er ikke noget, man taler om i offentligheden. Men da bilen var ny i 2019 kostede den 4,54 millioner euro at få bygget. Altså fra 4,5 millioner euro. Det får du den ikke for i dag.
Heller ikke selvom den otte-liters W16-motor med de fire turboer har tilbagelagt 5.200 kilometer. Indrømmet, for os almindelige dødelige er det fortsat en helt ny bil. Uanset, hvor prisen ender, får den nye ejer dog stadig glæde af 1.521 hestekræfter og 1.600 Nm.
En lille detalje, som måske kan lokke lidt flere købere til, er, at bilen lige har fået et stort service. Desuden er det næste service, det koster kun 35.000 euro, allerede forudbetalt.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen