Der kommer ingen erstatning for den 4.2-liters V8 i R8, siger Audis projektchef
Der bliver ikke kørt en sekscylindrede R8 ind i Audis modelprogram. I stedet bliver den 5.2-liters V10 eneste motormulighed i den nuværende, anden generation af superbilen fra Ingolstadt.
Rygterne om det modsatte svirrede ellers længe inden, bilen blev præsenteret. Ja, faktisk havde mange forventet at se den Audi/Porsche-udviklede 2.9-liters V6’er ligge bag bagsæderne men foran bagakslen i den nye Audi R8, da bilen blev præsenteret i oktober.
Men ifølge Audis projektchef Bjorn Friedrich bliver det et nej til færre end de i forvejen ti cylindre, som R8’eren allerede har.
“V10’eren er den bedste motor til lige den bil, så den holder vi os til”, konkluderer audichefen.
Dermed skifter fabrikken selv spor i R8-produktionen, der højst sandsynlig var langt fremme med V6’eren. I hvert fald hvis man skal tro flere udenlandske medier og lækkede produktionsplaner.
Det betyder også, at R8 højst sandsynlig kører i graven med et V10-skrig. Når den faceliftede R8 når enden af sin produktionscyklus, har Audi nemlig ingen planer om en arvetager.