En dag i januar sidste รฅr gik nettet i selvsving over 11 spritnye BMWโer โ her er historien.
Skulle de pรฅ auktion? Hvor kom de fra, hvorfor stod de der? Spekulationer var der nok af i bilernes hjรธrne af internettet, da 11 โspritnyeโ BMW E34 5 Serier dukkede op i Bulgarien.
Efterfรธlgende hรฆvdede stifteren af Facebook-siden BMW Fans Bulgaria, Milen Milanov, at han havde hele historien โ den rigtige historie, forstรฅs.
LรS OGSร : Nu har Audi RS6 740 hestekrรฆfter
Sรฅ her er Milen Milanovs udlรฆgning af 5 Serie-mystikken.
Det hele begyndte, da en spansk bilforhandler gik konkurs i 1994. I et desperat forsรธg pรฅ at holde skindet pรฅ nรฆsen solgte den spanske forhandler hele 186 spritnye BMW E34 5 Serie til en bulgarsk investor. Dengang havde det รธsteuropรฆiske land kun fรฅ afgifter pรฅ biler โ hvilket gjorde BMWโerne sรฆrdeles attraktive.
Men! Det รฆndrede sig drastisk. Kort efter handlen lagde den bulgarske regering moms pรฅ bilerne. Hvilket hรฆvede hver enkelt bils pris med 20 procent. En katastrofe i det fattige land.
Den bulgarske investor stod nu med 186 nye BMWโer, der var nรฆsten umulige at sรฆlge i landet.
Alligevel lykkedes det henad vejen at komme af med stรธrstedelen af bilerne. I 2016 var der kun 11 biler tilbage af det oprindelige parti pรฅ 186 โnyeโ BMWโer.
Og det var de 11 biler, nogle bulgarske BMW-entusiaster altsรฅ fandt gemt vรฆk i nogle bygning i den sydlige del af landet. Godt stรธvet, nogle af bilerne havde ogsรฅ lakskader hist og her. Men ingen af bilerne havde endnu kรธrt sรฅ meget som รฉn kilometer.
Et hurtigt og billigt fix for den rette entusiast skulle man mene. Bilerne er jo sรฅ gode. Men de tilbagevรฆrende 11 BMWโer stod der, hvor de gjorde af รฉn grund.
Der var ikke papirer pรฅ nogle af bilerne. Og fordi de fรธrste E34 5 Serier er produceret fรธr man fandt pรฅ emissions-standarder, euronormen, kan det ikke dokumenteres, at bilerne lever op til de gรฆldende emissionskrav.
Bilerne mรฅ altsรฅ ikke indregistreres i Bulgarien eller noget andet land, hvis bilpark fรธlger euro-normen for emissionskrav.
Eneste mulighed er, ifรธlge Milen Milanov, at sรฆlge bilerne til en eller flere kรธbere i et land, som ikke har samme emissionsstrandarder. Eller, og det er vores egen tilfรธjelse her, at hugge bilerne op i dele.
Desvรฆrre har det ikke vรฆret muligt for os at spore BMWโernes videre skรฆbne. Men sikke et vildt syn det mรฅ have vรฆret.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: