Nyt år, nye afgifter. Eller rettere sagt – flere af dem. Også for de danske dieselbilsejere, som nu må betale mere for at tanke det samme.
Hvis du tankede din dieselbil den 31. december 2024, skulle staten have knap så meget i afgift pr. liter, som det er tilfældet nu.
Helt konkret gør øgede afgifter diesel omkring 65 øre dyrere i Danmark. Altså pr. liter. Men der er mere endnu. For der er et såkaldt fortrængningskrav. I 2024 var det på 3,2 procent. I 2024 er det vokset til 5,4 procent.
Det betyder, at diesel er blevet lige under 1 krone dyrere pr. liter på ét døgn. Og det er noget, bilisterne vil kunne mærke med det samme.
Ifølge beregninger fra medlemsforeningen FDM bliver det godt 1.000 kroner dyrere at køre 20.000 kilometer om året i en dieselbil. Pengene, som alene skal betales i afgifter til staten. Altså en ekstra skat til bilisterne.
– Dieselejerne bliver hårdest ramt. Ud over tidligere stigninger i udligningsafgiften fra 2020, skal de nu betale for højere CO2-krav og yderligere afgiftstigninger, der gør det endnu dyrere at være dieselbilist, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, i en kommentar til foreningens egen hjemmeside.
Til gengæld reduceres en anden afgift, som dieselbilsejere i forvejen betaler. Men det er kun meget midlertidigt. Læs mere om det her.
I Sverige går det omvendt nedad med brændstofpriserne. Svenskerne har faktisk EU’s næstbilligste benzin. Kun overgået af prisen i Litauen. Mens én liter diesel koster 10,8 danske kroner.