Før i tiden gjorde bilfabrikkerne i udpræget grad, som det passede dem. Også når det kom til små detaljer som automatgearets position og rækkefølgen heraf.
Hvis vi tager gearvælgeren på en bil med automatgear oppefra og ned, er rækkefølgen “P-R-N-D”. Altså nu. For sådan har det ikke altid været.
Men at det er sådan, at du teknisk set skal igennem både parkerings-gearet, bakgearet og neutral for at få bilen i ‘drive’ – altså til at køre fremad – er der ifølge Gearpatrol en god grund til.
Det amerikanske regering har nemlig forlangt det ved lov. Altså ikke den nuværende. Men en tidligere regering, og senere regeringer har ikke set nogen grund til at pille ved den beslutning.
En beslutning der blev taget efter, at bilfabrikkerne gik helt drejes egne veje. I en bil kunne mønsteret sagtens være “P-R-N-D”, mens det i en anden lige så vel kunne være ‘P-N-D-L-R’.
LÆS OGSÅ: Særlig form for biltræf eksploderer i Danmark
Altså med bakgearet til sidst med et ‘drive’ i midten og et lavgear i mellem. Den slags var helt almindelig hos både Cadillac, Buick, Oldsmobile og Pontiac.
Men i 1971 var ‘P-R-N-D’ gjort til standarden for biler med automatgear i USA. Og faktisk også til en del af den føderale lovtekst.
Reglen har andre lande taget til sig. Og selvom skiftet i et automatgear i dag godt kan foregår gennem knapper – og endda drejehjul – er princippet det samme. Du skal forbi ‘neutral’ og for kunne køre fremad.