En Corvette med 12 cylindre? Lyder det som en god idé? Det synes Chevrolet. I hvert fald lige længe nok til at de nåede at bygge en, men også kun én.
Den skulle have taget kampen om mod Dodge Viper og de 10 cylindre fra en lastbil-motor, men sådan gik det bare ikke.
Heller ikke selvom Corvette eller rettere GM hurtigt så muligheden for succes.
Noget af vejen nåede man dog. Faktisk gik Corvette-folkene med lynets hast i gang med at se på, om man kunne få flere cylindre ned mellem forhjulene på datidens Corvette. Og det kunne man. Der viste sig nemlig at være plads til en vanvittige maskine på hele 9,8-liter fordelt på tolv cylindre i V-formation.
En motor man fandt på fabrikshylderne med lastbildele. Samme type hylde som Dodge skelede til, da Viper’en tog form. Et tilfælde? Næppe.
LÆS OGSÅ: Ferrari afliver sin mest praktiske model
Nu sidder du sikkert og tænker vægtfordeling. Og en skidt én af slagsen, når man smider fire cylindre ekstra udover forhjulene. Men, den store V12’er øgede faktisk kun bilens vægt med sølle 45 kilo. Det til gengæld for en ydelse på 686 hestekræfter og 921 newtonmeter.
MEGET HURTIGERE END VIPER
Den kan altså godt flytte sig. Amerikanske Motor Trend testede bilen i marts 1993, og her kørte de quater mile-tider på 11.6 sekunder. Langt hurtigere end den hurtigste Viper, der haltede gevaldigt efter med 12.9 sekunder.
Hvorfor blev det så aldrig til mere end denne, ene monster-vette? Svaret er ganske enkelt – penge. Det var for dyrt for fabrikken at udvikle. Dengang mente man ikke, at man kunne forsvare, et Corvette-prisskilt på 45.000 dollar, som bilen ville ende med at koste ude hos forhandlerne.
Derfor dag står bilen på museum.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne og video af bilen.