VW Multivan er en kassevogn fyldt med sæder og masser af luksus. Det spiller, men det koster også kassen at køre på første klasse hos VW.
I 1950 lancerede VW-koncernen en ny model. Den hed Type 2, og hvad tyskerne ikke vidste var, at dette skulle gå hen og blive den bedst sælgende varevogn i verden med over 12 mio. solgte eksemplarer, skriver Bil Magasinet.
I Danmark fik den øgenavnet “Rugbrødet”, og nørderne adskiller de forskellige generationer med et T1, T2, T3 osv. I dag er vi fremme ved T6, som ovenikøbet har fået et facelift, hvilket giver den betegnelsen T6.1.
VW T6.1 KAN DET HELE
Noget af det vigtigste ved VW’s T-modeller har altid været diversiteten. I nutidens palette af versioner har vi Transporter, som er den skrabede varevogn. Caravelle er den, der kan transportere flest personer. Autocamperen California er til dig, der vil opleve Europa fra din bil og kunne koge et æg i kabinen, mens du fisker en kold øl op fra køleskabet.
Sidst men ikke mindst har vi Multivan, som er den mest luksuriøse minibus, der kan skræddersyes til lige præcis dit behov. Og sådan en er testbilen.
Den er udstyret med tre sæderækker, hvor de to bageste vender mod hinanden og har monteret flyborde, så du kan holde et møde, mens du cruiser afsted i høj fart på Autobahn. Og tro mig, denne Multivan vil gerne indtage ydersporet.
SOLIDT MOMENT
De 199 hk og 450 Nm gør den i stand til at krydse store afstande i et højt tempo. Selv om Multivan er en stor basse på 4,9 meter og 2,5 ton på vægtskålen, kører den meget personbilsagtig, og det nye interiør, den har fået med faceliftet, gør, at du nogle gange helt glemmer, at du sidder i en stor bus og ikke en Golf eller Passat.
PRISSKILTET BEGYNDER VED 650.000 KR.
Da T1 blev lanceret i 1950 var det et køretøj, som skulle hjælpe folket med at komme på hjul igen efter 2. Verdenskrig, så den skulle være billig. Der er sket lidt siden da.
T6.1 Multivan starter ved 650.895 kr. med en 110 hk diesel med 5-trins manuelt gear. Topvarianten, som vi tester koster 871.895 kr., og kaster vi lidt udstyr oveni som adaptiv fartpilot (9.967 kr.), el-skydedøre (34.265 kr.), LED-lygter (24.287 kr.) og 3-zonet klimaanlæg (21.795 kr.) ender slutprisen noget højere.
Testbilen er spækket med ekstraudstyr, hvilket får regningen til at ende på 1,2 mio. kr. Det er mange penge, og VW’s Rugbrød er nået langt fra sit udgangspunkt som værende en bus til folket. Dagens Multivan er ekstravagant. Heldigvis findes der stadig en variant til folket i form af Transporter.