Volvo mener ikke, at udstødningsrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fald ikke de synlige af dem. Derfor har de været gemt væk siden 2021.
Volvo valgte i 2021 at fjerne synlige udstødningsrør fra alle modeller med forbrændingsmotor. Tiltaget markerer en ændring i bilproducentens tilgang til design og miljøfokus.
Mens Volvo har bevæget sig væk fra det traditionelle look med udstødningsrør, fortsætter mange andre bilmærker med at anvende synlige eller falske udstødningsrør.
Blandt de bilmærker, der stadig benytter falske udstødninger, findes Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.
Disse anvender ofte plastdetaljer, der ligner udstødningsrør, selv på plug-in hybrider, som ofte køres uden at udlede udstødningsgas. Volvo har tidligere haft kromforlængelser på udstødningsrørene, men har ikke anvendt rene imitationer.
Robin Page, Volvos tidligere designchef, forklarede beslutningen om at skjule udstødningsrørene:
– Synlige udstødningsrør har traditionelt været forbundet med kraft og hastighed i biler med forbrændingsmotorer. Ved at fjerne dem kan vi forenkle designet, så det i højere grad udtrykker skandinavisk æstetik, siger Robin Page.
Designændringen er også et led i Volvos overgang til elektrificering. Page fremhæver, at beslutningen er inspireret af kundernes øgede fokus på renere byer og miljømæssige forbedringer.
– Vi ønsker at sende et klart signal til vores kunder om, at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene design afspejler ikke blot vores skandinaviske rødder, men viser også vores rejse mod fuld elektrificering, siger Robin Page til Green Car Reports.
Beslutningen om at fjerne synlige udstødningsrør kan også have økonomiske fordele for Volvo. Ifølge branchevurderinger kan bilproducenten spare omkring 320 kroner pr. bil, hvilket svarer til over 230 millioner kroner årligt, baseret på deres samlede salg.
Volvo er i gang med en større transformation, hvor målet er, at halvdelen af deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere det var – for tidligere i år måtte mærket erkende, at det ikke kan lade sig gøre.
Selvom Volvo går i en ny retning, er der stadig mange bilmærker, der fastholder det traditionelle design med udstødningsrør. Denne tilgang hænger for nogle producenter sammen med ønsket om at signalere præstation og styrke, selv på biler med hybridteknologi.
Fremtiden vil vise, om flere bilproducenter vil følge Volvos eksempel og ændre deres designstrategier i takt med den stigende elektrificering.