Elbiler har én klar fordel over diesel- og benzinbilerne. De – altså elbilerne – slipper meget billigere i periodiske afgifter. Det hele skyldes politik.
Elbiler har en fordel, når det kommer til periodiske afgifter. De slipper nemlig billigere end benzin- og dieselbiler, selvom de ofte vejer mere. Dette skyldes, at afgiften ikke er baseret på bilens vægt, men på dens CO2-udledning.
En elbil på næsten tre tons kan have en årlig afgift på kun 600 kroner, mens en lille dieselbil på 1,3 tons kan have en afgift på næsten 6.000 kroner årligt. Denne forskel skyldes et politisk ønske om at fremme elbiler og begrænse brugen af fossile brændstoffer.
– Det er politikernes måde at få os til at fravælge det fossile brændsel. Hvis vi vil have en bil med fossil motor, så koster det penge, siger Ronny Svensson, ekspert i biløkonomi.
Udover den vægtbaserede afgift, som stadig findes i flere lande, betaler man også efter bilens CO2-udledning. Jo mere CO2, jo højere afgift. Nye dieselbiler med høj CO2-udledning er hårdest ramt. Til gengæld slipper dieselbil-ejerne med en reduceret udligningsafgift. Læs mere om det her.
– Så er der en gradueret skala efter, hvor meget man slipper. Diesel er det værste af alt og der får du en ekstra strafafgift, forklarer Ronny Svensson.
Denne afgiftsstruktur er en del af en strategi for at få flere til at vælge elbiler. Køretøjsafgiften påvirker også fordelsværdien af firmabiler, hvilket har fået mange til at skifte til el.
Stigende brændstofpriser spiller også en rolle i denne udvikling. Ronny Svensson forudser en fremtid med brændstofpriser på over 20 kroner per liter.
“Skal du køre diesel i fremtiden, skal du have en meget solid årsløn,” siger han til mediet Carup.
Disse faktorer tilsammen gør, at elbiler bliver et mere attraktivt valg for mange, både økonomisk og miljømæssigt. Mens dieselbiler bliver en dyrere løsning, både i anskaffelse og drift.
Denne udvikling kan potentielt ændre bilejerskabet i fremtiden og påvirke både privatpersoner og virksomheder i deres valg af transportmidler.