Audi mangler penge. Og nu forsøger man at få motorsport-afdelingen, Audi Sport, til at spytte i kassen ved at sælge ud af legendariske Le Mans-biler.
Audi mangler nu så mange penge, at mærket sælger ud af sin samling af historiske Le Mans racerbiler.
Et skridt der omvendt giver samlere en sjælden mulighed for at komme i nærheden af biler, som ellers aldrig ender på private hænder.
Den tyske bilproducent indleder salget med en R18 e-tron quattro, en markant dieselhybrid, som har konkurreret i det berømte langdistanceløb Le Mans. Salget er en del af et nyt initiativ fra Audi Sport.
Under navnet „Racing Legends“ sigter Audi mod at sælge udvalgte ældre racerbiler fra sin motorsportshistorie til en begrænset kreds af kunder.
Disse kunder er typisk samlere eller entusiaster med de nødvendige ressourcer, ikke kun til købet, men også til den fortsatte drift af bilerne.
Audi sælger Le Mans-arv for at hente penge i en krisetid
En vigtig del af tilbuddet er derfor, at Audi yder teknisk support, hvilket er essentielt for at kunne håndtere de komplekse maskiner.
Tiltaget kommer i en tid, hvor Audi omstrukturerer sin motorsportsdeltagelse og generelt søger nye veje for forretningen, herunder tidligere annoncerede besparelser i organisationen.
Noget som allerede har ramt det Formel 1-hold, Audi har købt sig til. Læs mere om det her.
I første omgang sætter Audi Sport to biler til salg. Den ene er en Audi R18 e-tron quattro med chassisnummer 207.
Dieselhybriden sikrede Audi sejre i Le Mans i årene 2012, 2013 og 2014. En bil som på mange måder var en teknologisk landevending i Endurance racing, da bilen kunne køre meget langt mellem hver optakning.
Den udbudte bil vandt 6-timers løbet på Spa-Francorchamps i 2012 med kørerne Romain Dumas, Loïc Duval og Marc Gené og opnåede en femteplads på Le Mans samme år.
Det er en teknisk avanceret bil, som kræver specialiseret viden at betjene. Hastighedsmæssigt overgår R18 e-tron de nuværende biler i Le Mans Hypercar-klassen.
Audi har endnu ikke gjort det klart, om flere eksemplarer af R18 vil blive udbudt senere.
Den anden bil, som Audi sætter til salg, er en RS5 DTM med chassisnummer 107. Den er udstyret med en 2,0-liters firecylindret turbomotor, der yder omkring 600 hestekræfter.
Netop den bil har også en sejr bag sig, da den vandt DTM-finaleløbet på Hockenheim i 2015 med Timo Scheider bag rattet. Den repræsenterer en anden gren af Audis motorsportsengagement i den periode.
Audi Sport fremviste de to biler for potentielle købere ved et særligt arrangement i Neuburg an der Donau den 2. april.
De første leverancer af bilerne til de nye ejere forventes at finde sted i løbet af sommeren. Det markerer en ny måde for Audi at håndtere sin motorsportsarv på ved at gøre nogle af sine mest betydningsfulde racerbiler tilgængelige for private ejere.
Læs flere artikler efter annoncerne: