Ikke siden finanskrisen i slut-00’erne har de danske bilforhandlere sendt så få nye biler på vejene, som de gør nu. ‘Ikke kunne forudse det’, siger direktøren i DI Bilbranchen.
Det står skidt til i bilbranchen. I hvert fald halter salget af nye biler gevaldigt. Faktisk har det ikke været lavere siden finanskrisen. I løbet af årets første seks måneder er der solgt 74.234 fabriksnye biler i Danmark. 23,7 procent færre end samme periode året før.
Det skriver finans.dk.
Forklaringerne er mange. Først blev bilindustrien ramt af den globale mangel på mikrochips under coronapandemien, og nu er det Ruslands invasion af Ukraine der giver forhandlerne hovedpine.
Det er især manglen på ledningsnet og de stigende energipriser, der både lukker bilfabrikker ned, og får salget af de biler – som trods alt bliver bygget færdige – til at stå stille.
Pengene mangler – også – i statskassen
Alligevel havde få regnet med at det ville stå så slemt til, som det gør nu. Hvis overhovedet nogen.
– Det er skidt. Ingen havde forudset det dyk, som vi ser nu, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen til mediet.
Det er dog ikke, fordi danskerne ikke vil købe biler. Sommermånederne plejer at være gode tider for bilforhandlerne. Bilforhandlerne kan bare ikke få biler nok hjem i øjeblikket. Og det kan mærkes i statskassen.
De foreløbige tal viser, at der på årets første seks måneder er gået knap 3,1 milliarder kr. i registreringsafgifter i statskassen. Sidste år var det tal – altså for samme periode – 5,1 milliarder kr. Mens det i 2019, der regnes som det seneste ‘normalår’, var 6,1 milliarder kr. til staten efter bilforhandlernes første halvår.