Et flertal af i hvert fald tyskerne mener, at det er for tidligt at tale om et forbud, nรฅr EU vil forbyde forbrรฆndingsmotoren i 2035.
Et flertal af tyskerne mener, at det er alt for tidligt, at EU taler om et forbud for forbrรฆndingsmotoren.
Det skriver Automobilwoche pรฅ baggrund af en ny undersรธgelse udarbejdet af analysefirmaet Civey.
Men EU gรธr mere end bare at tale om et forbud. Det blev trods modstand fra bl.a. Tysklands regering vedtaget, at nye fossilbiler skal vรฆre forbudt i 2035.
Altsรฅ nรฆsten. For netop pรฅ grund af modstand fra Tyskland og seks รธvrige EU-lande mรฅtte unionen bรธje sig. Det betyder, at forbrรฆndingsmotoren ogsรฅ i 2035 vil vรฆre gangbar.
LรS OGSร : Sรฅ dyrt er det at skifte batteriet i en elbil
Men det forudsรฆtter, at motoren udelukkende kan kรธre pรฅ syntetisk brรฆndstof. For at hรฅndhรฆve forbuddet vil EU tvinge bilfabrikkerne til at udstyre biler med anordninger, der kan finde ud af, om der er hรฆldt benzin eller den syntetiske slags i tanken.
Tyskerne er ikke de eneste, der mener, at det er for tidligt at tale om et forbud. Det mener en rรฆkke bilmรฆrker og รธvrige virksomheder i bilindustrien ogsรฅ.
Mens Toyota slet ikke tror pรฅ, at elbilen nogensinde kommer til at sidde pรฅ mere end 30 procent af det globale bilsalg, krรฆver tyske Mahle, at forbuddet rulles tilbage fra EU’s side.
โ Vi er nรธdt til at ophรฆve det fuldstรฆndige forbud mod biler med forbrรฆndingsmotorer, som EU har besluttet, siger administrerende direktรธr hos Mahle, Arnd Franz, i et interview til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Politisk set vakler forbuddet mod forbrรฆndingsmotoren da ogsรฅ gevaldigt allerede. Det regeringsbรฆrende parti pรฅ den spanske ferie-รธ Mallorca vil eksempelvis slรธjfe et ellers planlagt forbud mod nye dieselbiler fra 2025. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!