Annonce:

Det er forkert at forbyde fossilbiler, siger BMW-chef

BMW er klar til at leve op til EU’s strammer emissionskrav fra 2025. Men det er forkert at forbyde fossilbiler, siger direktøren.

Annonce:

BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse, er uenig i EU’s beslutning om at forbyde nye fossilbiler fra 2035.

Han mener, at det er en fejltagelse at begrænse teknologier der allerede fungerer. I hvert fald uden at investere tilstrækkeligt i nye teknologier som kan bidrage til at nå Europas klimamål.

Zipse afviser dog at udskyde CO2-målene for 2025, som flere af konkurrenterne ellers kræver.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Direktøren forklarer sig med, at BMW har kendt målene siden 2019 og har tilpasset sin modelpolitik derefter.

– Vi har kendt målene for 2025 siden 2019, og vi har tilpasset vores modelpolitik derefter og øget effektiviteten fra vores motorer, siger Zipse.

I stedet for kun at fokusere på elbiler har BMW investeret i aerodynamik, motorudvikling og bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Næsten alle BMW’s forbrændingsmotorer arbejder nu med 48-volt teknologi. Man er nødt til at investere i den slags i god tid.

– Ellers er man som bilproducent ikke forberedt på de nye regler. Vi ser ingen grund til at udskyde CO2-målene for 2025.

Læs mere efter videoannoncen:

Alligevel mener Zipse, at EU’s forbud mod nye fossilbiler fra 2035 ikke er andet end en fejl.

– Det begrænser succesfulde teknologier. Men skaber ikke tilstrækkelige investeringer i nye veje og teknologier der kan nå Europas klimamål, siger BMW’s administrerende direktør.

Teknologisk åbenhed er “nøglen til Europas konkurrenceevne.”, uddyber han.

Læs mere efter annoncen:

Direktøren opfordrer til EU-landende taler bedre sammen på tværs af landegrænser, når det kommer til regulering af bilindustrien.

– CO2-reguleringen for nye biler er afkoblet fra direktivet om vedvarende energi som for eksempel regulerer brændstoffers CO2-fodaftryk.

– Hvorfor er olieindustrien ikke underlagt langt skrappere CO2-krav, når det kommer til brændstoffer?, spørger BMW-chefen.

Læs mere efter annoncen:
Responsiv Iframe

– Den (olieindustrien, red.) vil så være nødt til at øge andelen af lav-CO2 eller kulstofneutrale brændstoffer, såsom E25 eller HVO100, lyder det i et interview med Automobilwoche.

BMW holder dog ikke kun fast i forbrændingsmotoren. Med Toyota hjælp får tyskerne en brintbil sendt på gaden i 2028. Og det er der ifølge Zipse flere gode grunde til.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

– Beslutningen er baseret på en analyse af, hvad der sker på de globale markeder: Hvor er reguleringen på vej hen, og hvad forventer kunderne?, siger direktøren.

Samtidig vil tyskerne udvikle en elektrisk udgave af næsten alle modeller. Bilerne skal baseres på den kommende Neue Klasse-platform. Den første bil derfra mener BMW i øvrigt minder om den klassiske E30 3-Serie.

– 2025 er det perfekte tidspunkt, fordi vi alligevel ville have introduceret den næste generation inden for mangle teknologier. Nu kan vi kombinere det med en helt ny platform, og det åbner langt flere muligheder, mener Zipse.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også